torsdag 26 december 2013

Eget godis

GOTT TILL KAFFET

Nu när julen är över kanske man kan tycka att man inte är sugen på att baka, men inte jag! Snarare tvärtom! Lediga dagar innebär mycket tid i köket. En julklapp till mig själv i år var några nya kokböcker, alltid kul med nya recept. Visst hittar man mycket på nätet idag, men det är nåt speciellt att bläddra i kokböcker. Har man tråkigt hittar man alltid nåt kul att läsa! 
En svaghet som jag har är att jag är en liten godis råtta, så istället för att köpa färdigt godis har jag nu under julhelgen gjort bla saffranfudge med salta nötter i, alltid gott till kaffet!

Saffransfudge med salta nötter, ca 30 st

1 st burk kondenserad mjölk 
550 g vit choklad
1 kuvert saffran
1 nypa färsk malen kardemumma
250 g blandade salta nötter
1 nypa salt

Använd en form med kanter ca 20*30 cm, täck botten och kanter med bakplåtspapper. Häll den kondenserade mjölken tillsammans med den vita chokladen i en kastrull. Smält på låg värme under omrörning. Tillsätt kardemumma, saffran, och saltet. Avsluta med att vända i hälften av nötterna.

Häll fudgen i formen och toppa med resterande nötter. Ställ fudgen i kylen till den har stelnat. Dela den sen i bitar efter eget önskemål.


6 kommentarer:

  1. Hej! Dessa verkar supergoda och jag funderar på om jag ska göra ett försök. Hur kan jag förvara dem på bästa sätt och hur länge i så fall? :)
    /Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du gillade dem! Jag förvarar mina i kylen i plastlåda och dem håller lätt fram till nyår innan dem blir hårda.

      Radera
    2. Jättebra, tack, då ska jag nog ta och prova. Ha en trevlig helg! :)
      /Johanna

      Radera
  2. Låter supergott för en saffran- och nötfantast som jag :-) Hur stor form använde du på ett ungefär? / Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag använde en 20 ggr 30 cm form för denna sats.

      Radera
    2. Tusen tack, nu vet jag vad som står på agendan ikväll :-) / Jessica

      Radera