onsdag 25 december 2013

Frukost förslag

NYTTIGT BRÖD

Frukosten för mig är dagens viktigaste mål. Äter man en bra sådan så börjar dagen bra! Jag har provat en massa olika bröd men de som fungerar bäst är de som har lite fibrer i sig och gärna nån torkad frukt som ex russin, aprikoser. Då blir brödet garanterat gott, nyttigt och saftigt!

Här kommer ett av mina favorit recept på frukost frallor;

Kesobullar, ca 12 normal stora

50 g jäst
50 g margarin
5 dl mjölk, gärna röd
1 tsk salt
2 msk honung
250 g keso
2 dl vetekli
2 dl russin
Ca 1,3 liter vetemjöl special
Ugnstemp: 250'c

Smula jästen i en degbunke. Smält margarinet, häll i mjölken och värm det till 37'c. Lös upp jästen med spadet. Tillsätt salt, honung, vetekli, keso, russin och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg, överarbeta inte för då blir degen hård. Låt degen sen jäsa i ca 30 min.

Knåda in resten av mjölet på bakbordet. Forma den till en rulle, skär ut jämnstora bitar och rulla den till släta bollar. Lägg den på en plåt med bakplåtspapper , nu ska de jäsa igen i 30 min. Grädda bullarna mitten i ugnen 8-10 min. För att få en krispig yta så sprayar jag lite vatten på bullarna innan jag stänger luckan. Dessa går utmärkt att frysa!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar