måndag 23 december 2013

Julens måste


Risgrynsgröt

Då är det dagen före julaftonen och första inlägget på min blogg! Vad kan vara mer juligt än en hemmagjord risgrynsgröt? Det är ett måste på mitt julbord. Risgrynsgröt är inte svårt att göra om man har tålamod att låta den puttra på spisen och slänger ett getöga på den lite då och då. Har gjort efter det traditionella risgrynsgröt receptet med grötris, vatten, kanelstång, margarin och salt men har även lagt i en hel vaniljstång som jag har delat på och lagt i fröna. Sen efter uppkok och 10 min på låg värme har jag tillsatt mjölk. Koka upp igen och låt gröten svälla på svag värme i ca 35 min eller när gröten blir tillräckligt tjock. Smaksätt med ev socker. Gör som jag en stor sats så räcker det till ris ala maltan sen på julaftonskvällen!


1 kommentar: