fredag 27 december 2013

MOROTSKAKA

MED EN LITEN TWIST.......

I dag har jag haft fullt upp och då har jag inte bakat nåt! "Bara" förberett lite till morgondagens bakning men det kan vi ta sen...
Jag har nämligen investerat i nya köksredskap, fat och formar. Vi bor bara 50 min från det ökända Ullared så det blev en tripp dit idag. Blev riktigt nöjd faktiskt!


Dagens fika

En av mina senaste inköpta kokböcker är den andra boken från den duktiga Hele'ne  Johansson; sötebröd från Brunkebergs bageri. Hennes böcker rekommenderar jag varmt, hon beskriver allt på ett bra sätt och har lättlästa recept.
Ett av recepten jag fastnade för i denna bok är hennes morotskaka men med blåbär och kardemumma istället för kanel och morot. Här kommer receptet i  fullo men jag halverade det, vilket är valfritt!

Blåbärskaka med kardemummatopping, 175'c

6 ägg
675 g strösocker
475 g neutral matolja
480g vetemjöl
15g bakpulver
5g bikarbonat
10g salt 
20 g kardemumma
1/2 liter frysta eller färska blåbär

Vispa ägg, socker och olja poröst och vitt.
Blanda vetemjöl med bakpulver, bikarbonat, salt och kardemumma. Vänd ner mjölblandningen med äggsmeten. Vänd till sist i blåbären. Lägg bakplåtspapper i en form, och täck kanterna.

Häll smeten i formen och grädda i nedersta delen i ugnen i ca 40 min. Det kan bli lite längre tid pga blåbären är så saftiga, den ska vara torr när den är färdig. Ta ut och låt den svalna innan du lägger på toppingen.

Kardemummatopping

125g creme fraiche
125g philadelphiaost
Ca 150g florsocker
25g kardemumma

Blanda alla ingredienser till en fluffig kräm, gärna med elvisp!
Smakar gudomligt!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar