onsdag 1 januari 2014

GOTT OCH BLANDAT

NYÅRSBAKERI

När man bjuder på 3 rätters så försöker jag medvetet göra desserten lätt. Här är ett förslag på en variant av den klassiska pannacottan;

Hallonpannacottapaj

Pajdeg
12 digestivekex
75 g smält smör

Fyllning
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl strösocker
250 g hallon
200 g philadelphiaost
1 tsk chilli, lime grydda
Färska bär till garnerng

Krossa kexen och blanda dem med smöret.Tryck ut blandningen i en form, gärna med löstagbara kanter.
Ställ i kyl till blandningen är färdig. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
Häll grädde och socker i en kastrull och sjud till sockret har löst sig. Ta upp kgelatinbladen ur vattnet, krama ur och vispa ner dem i grädden. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna något.
Mixa hallon och philadelphiaosten med en mixerstav. Rör ner det sen i grädden. Vispa till en slät kräm och häll den i pajformen. Låt pajen stå i minst 3 timmar eller till den har stelnat. Servera med färska bär och riven choklad på.






Frukost bröd

Blanda först;
2 dl grovt rågmjöl
1 dl hela linfrön
1 dl vetekli
1 dl solrosfrön
1 dl torkade tranbär
Salt
5 dl kokhett vatten

 Dessutom behövs;
1/2 pkt jäst
2 dl ljummet vatten
9-10 dl vetemjöl
2 dl extra vetemjöl
1 ägg till pensling
Sesamfrön

Blanda rågmjöl,linfrön, kli, solrosfrön,tranbär och salt i en bunke. Slå över den heta vattnet och rör om. Låt stå i 1-2 timmar.
Rör sedan ut jästen i ljummet vatten och blanda ner i bunken. Tillsätt den första mängden vetemjöl. Arbeta ihop degen och låt den sedan jäsa i bunken i 1 timme.
Strö ut 2 dl vetemjöl på bakbordet och tippa ut degen. Knåda in mjölet, forma den till en tjock rulle och lägg i en form, jäs i 30 min. Pensla sedan brödet med ägg och strö på sesamfrön.
Gräddaförst brödet i 250' c i 15 min. Sänk sedan värmen till 150'c och grädda i ytterligare 25-30 min. Jag sprayar alltid vatten på brödet när jag ställer in det för att få den krispiga ytan.



Och till kaffet....

Jag bakar alltid nåt enkelt till kaffet på helgen, gärna nån kaka. Denna gång blev det den klassiska bondkakan;



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar