torsdag 2 januari 2014

HEMMAGJORD GRANOLA

FRUKOST FÖRSLAG

Idag när jag var och inhandlade helgens matvaror hittade jag en rolig nöt och fruktmix. Så fort jag hittar nåt intressant till köket så tänker jag; vad kan jag göra med denna?! Så klart det bli en av ingredienserna till min granola! Jag börjar alltid att utgå från nåt recept som jag har hittat men slutar alltid med att jag slänger i det jag känner för!



Helenas granola, 175' c

2 dl havregryn
5 dl rågflinger
1 dl hela linfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1,5 dl rostade hasselnötter

1 dl honung
1 dl vatten
1 dl solrosolja

2 pkt nöt och fruktmix, alt den ovan
1dl kokos
1 dl hackad mörk chocklad

Häll hasselnötterna på en plåt med bakplåtspapper och rosta dem i ugnen i 10 min. Ta ut nötterna, låt dem svalna, lägg den i en burk med lock och skaka ordentligt så att skalet lossnar. Släng skalet. Rosta solroskärnorna och pumpakärnorna med salt i en torr het panna, de är färdig när de poppar.
Blanda grynen med hasselnötterna, pumpakärnorna, solroskärnorna på en plåt med bakplåtspapper.

Blanda honung, olja och vatten i en skål, vispa ihop dem. Häll över grynen och blanda runt. Rosta i ugnen i 15-20 minuter och rör om då och då. Ta ut grynen, låt svalna och blanda sedan i de resterande ingredienserna; nötblandningen, kokos och den hackade mörka chokladen. Några skedar av denna på frukostyoghurten förgyller hela morgonen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar