lördag 5 juli 2014

BANAN & JORDGUBBSKAKA

SOMMARVÄRME....

Det var tur att jag valde och ställa klockan i morse för sicken varm dag det blev.... Jag var inställd på en klar blå himmel men det blev bara molnigt och sjukt varmt! Det var tur att jag valde och springa på morgonen plus göra alla inomhus aktiviteter...värmen tog kål på mig idag!

Jag är lite gammaldags av mig i många lägen som bla att jag vill att det ska finnas fikabröd till fikat på helgen, så klart man vill ha det! I gick det i sommarens tecken; Banan & Jordgubbskaka med hemma gjord avokado - och jordgubbsglass. (Recept på dessa kommer ett senare inlägg)



Ca 14 bitar, 180'C

2 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
Salt
1/2 tsk mald kanel 
1 dl fingervarm mjölk
100 g smör, smält
4 dl vetemjöl
1-2 bananer, mosade
15-20 jordgubbar, frysta eller färska, 1 msk strösocker

Glasyr
2 dl florsocker
 2-3 tsk vatten
1 st lime, saft

Garnering
Jordgubbsströssel


Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt bakpulver, salt, kanel, mjölk, smör. Rör om ordentligt. Blanda ner mjöl och banan till en slät smet.

Häll smeten i en smord form och bröad. Dela jordgubbarna på mitten, strö socker och lägg dem på ytan. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45-50 min. Låt den kallna i formen innan du stjälper upp den.

Glasyr; blanda florsocker och vatten, lime till en lagom tjock glasyr. Häll glasyren i en plastpåse och klipp av ett av hörnen. Ringla glasyr över kakan. Strö över strössel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar