tisdag 29 juli 2014

BLÅBÄRSKAKA

MED MANDEL

Sol i all ära men jag kan inte bara ligga och sola hela dagarna! Fast jag är en soldyrkare så känner jag att nu börjar det klia i kroppen! Jag tänkte ligga lite lågt med trädgårdsarbete när det är så här fint väder men nu har det gått 1,5 vecka....måste ner och pilla lite i landet...! Så där har jag varit fram tills nu i bara bikini och brottas med alla bromsar! 

Thomas har fått äran att rensa i växthuset....inte roligt alls när allt dör där inne pga värmen. Jag klarar inte av att slänga växter så han får göra det jobbet i dag! Det är konstigt, man går och väntar på att värmen ska komma hela våren och när den gör det blir det för varmt för vissa växter och så dör de! Förstår inte riktigt det!

Jag fick lite roligare arbetsuppgifter idag, det var dags att skörda vitlöken! Alla som jag satte i våras klarade sig och har blivit så stora och fina!



I morse hittade jag solmogna blåbär i min blåbärsbuske under min dagliga tur i trädgården! Lycka! Detta fick bli huvudingrediensen i dagens fikabröd!


- "Gör nåt lätt" sade Thomas när jag frågade vad han var sugen på. Nackdelen med att älska att baka är att det blir mer kakor över än munnar att mätta! Så det fick bli en lätt blåbärskaka med mandel på! 


BLÅBÄRSKAKA MED MANDEL

125 g smör,smält
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl vaniljyoghurt, 2%
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 msk bakpulver
5 dl vetemjöl
2 dl blåbär+ 2 msk vetemjöl

Garnering; 1 dl mandelspån
pärlsocker

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda det smälta smöret med mjölken och yoghurten i en bunke.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt bakpulver och vetemjöl och smör- och mjölkblandningen. Blanda ihop allt till en smet.

Blanda blåbär med mjölet och rör ner dem försiktigt i smeten. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper, ca 25 *35 cm. Srö mandelspån och pårlsocker över smeten. 

Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter. Låt svalna innan du skär den i rutor med en vass kniv.

Nä, nu har jag gjort mitt för idag, så nu ska jag lägga mig och njuta av sommaren i min solstol...Det är ju ändå semester!

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar