tisdag 15 juli 2014

BONDBÖNPAJ

MED RICOTTA & OREGANO

Nu händer det grejor här hemma! Vi köpte ju 6 stycken vaktlar i söndags - så söta! De har en gallerbur som de bor i för tillfället men så klart att de ska få större! Så nu samtidigt som jag sitter här och skriver står min älskling ute i regnet och bygger...de är kärlek dè! 

Det som är fascinerande med höns är att de anpassar sig direkt. De säger att det kan ta dagar innan de lägger ägg om de byter hem, men hos oss kom de direkt. Jag tar det som ett bra betyg!



Våra bondbönor i trädgården börjar se stora och frodiga ut, så den 4:e vegetariska rätten blir bondbönpaj med ricotta, färsk lök, tomater från växthus och oregano. Det ger en sådan smak på saker som man odlar upp själv! Man behöver inte ha många ingredienser. Men har man inte möjlighet till det så tycker jag att de ekologiska i affären är lika bra. Kostar lite extra men ibland är det värt det t.ex på tomater. Den här krämiga, härliga paj passar också bra till grillat kött och kyckling, måste jag inflika.

PAJ MED BONDBÖNOR

Pajdeg;
3 dl vetemjöl
125 g kallt smör eller margarin
2-3 msk kallt vatten
1 dl frysta blandade örter, får en grön härlig färg och smak!

Mixa ihop allt i en matberedare till det blir en boll. Plasta in den och låt vila i kylskåpet i ca 30 minuter. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant. Nagga med gaffel, täck sidorna med aluminumfolie. Grädda i 10 minuter på 200 grader i mitten av ugnen. Tips...när pajen har gräddat i 8 minuter ta ut den, ta bort aluminiumfoliet och pensla insidan av kanterna och botten med uppvispat ägg. Ställ in den igen på 2 min, detta gör att det bildas en hinna på pajskalet och då hålls fyllningen på plats! 

Fyllning;
6 dl bondbönor, skållade och skalade (man kan även ta frysta soyabönor)
500 g ricotta
1 dl mjölk
4 ägg
 2 msk oregano, hackad
hela cocktailtomater
hackad plast från färsk lök, de gröna
sguash
grönmögelost

Gör så här;
Vispa ihop ägg mjölk. Blanda ner ricottan rör till en jämn smet. Rör ner bondbönorna, oregano, lök blast, salt och peppar. Häll fyllningen i pajskalet och tryck ner några cocktailtomater med knoppen neråt. Grädda i ca 30 minuter, kolla sedan hur pajen ser ut. Är den fortfarande skvalpig, ha den i några minuter till!




Thomas brukar reta mig och säga; "jaha, vilken sås ska du nu ha till?! Det är nåt med mig då det gäller såser, jag vill ha det till allt! När vi grillar ska jag ha minst 3 olika såser, helst hemmagjorda och när det blir paj och sallad så klart klart jag ska ha en sås till! Alla har vi våra svagheter....! 

Till denna härliga trädgårdspaj serverar jag en basilika aioli. Har ni inte provat den så måste ni göra det! Aioli kan många tycka är svårt att göra men gör som jag använd stavmixer istället för att handvispa det. Man känner ingen skillnad!

BASILIKA AIOLI

2 rumsvarma äggulor
1/2 msk dijonsenap
1/2 msk vitvinsvinäger
2 dl rapsolja
1 vitlöksklyfta, hackad
1/2 dl basilika, hackad
salt och peppar

Gör så här;
Rör ihop äggulor, senap och vitvinsvinäger. Tillsätt oljan droppvis under vispning/mixning. Rör ner vitlök och basilika och smaka av med salt och peppar.

/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar