lördag 26 juli 2014

FLÄDERCHEESECAKE

MED HALLONSWIRL

Mina nya rutiner på morgonen nu på semestern är; hönsskötsel, trädgårdskoll - (vad kan vi skörda som vi kan göra dagens mat på?) baka och springa min morgonrunda! Bättre start kan man inte få tycker jag!

Jag ser mig själv som en receptnörd, jag kollar alltid recept! Finns det inget att göra, varför inte kolla recept?! Dagens recept hittade jag i tidningen hembakat, den senaste numret. Det är en flädercheesecake med hallonswirl. Jag gjorde en massa flädersaft i maj så då kommer den säkert att smaka extra gott! Man får dock helst förbereda den dagen innan så att fyllningen sätter sig ordentligt! God dessert måste man ha tålamod med!




FLÄDERCHEESECAKE MED
HALLONSWIRL

Botten; 100 g smör
200 g digestive

Fyllning; 4 1/2 gelatinblad
1 vaniljstång
500 g kesella, 10 %
5 dl creme fraiche
2 dl strösocker
2 dl flädersaft, koncentrerad

Hallonsås; 1 msk strösocker
3/4 dl kallt vatten
1 1/2 tsk maizena majsstärkelse
3 1/2 dl frysta hallon

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Krossa kexen i en påse med en kavel. Blanda smulorna med smöret. Klipp ut en rundel bakplåtspapper som är lika stor som formen du ska använda, jag hade en rund med 24 cm i diameter. Tryck ut blandningen och grädda bottnen mitt i ugnen i 10 minuter. Låt svalna.

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Dela vaniljstång och skrapa ur fröna. Blanda dem med kesella, creme fraiche, socker och flädersaft i en kastrull. Värm på medelhög värme tills det börjar att koka. Ta kastrullen från plattan och rör ner gelatinbladen. Ställ kastrullen i ett kallt vattenblad. Svalna helt. Häll smeten i formen och låt stå i kylskåp i 1 timme.

Hallonsås; Vispa socker, maizena och vatten i en kastrull. Tillsätt hallonen och låt koka upp. Sänk temperaturen och låt det småkoka i ca 5 min under omrörning. Såsen ska tjockna. Sila såsen genom en sil och låt den svalna.

Ta ut cheesecaken och klicka ut såsen. Dra med kniv för att få ett fint mönster. Garnera med ex sommarblommor eller färska hallon! Återigen har vi sommaren på ett fat!

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar