söndag 6 juli 2014

FRUKOSTBRÖD

MORGONMÄNNISKA

Jag älskar att vara uppe tidigt på helgerna får då vet jag att jag får mycket gjort i köket och oftast fungerar jag bäst då. Det finns inte mycket kvar av människan på kvällen efter en heldag i trädgården. Jag kan planera hela veckan vad jag ska baka/ laga på helgen, att planera är ju halva nöjet! Planera, baka/ laga och äta! Den ekvationen gillar väl alla?!

Pga av värmen i helgen så har det varit lite svårt att få till det i köket. Gjorde maränger till min son Isak men de fick jag slänga i morse för att de hade geggat ihop! Men jag fick till dessa supergoda frukostfrallor med olika grova mjölsorter i allafall! Visst har vita bröd sin charm men jag föredrar bröd med mycket fibrer, frukt och dyligt i. Då blir man mätt länge!

25 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
2 msk rapsolja
2 tsk salt
1 msk honung
1/2 krossade linfrön
1 dl grahamsmjäl
1 dl grovt rågmjöl
6 dl mörkt lantbrödsmjöl
Ca 3 dl vetemjöl

Garnering
krossade linfrön

Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och blanda tills jästen har löst upp sig. Tillsätt olja, salt, honung, linfrön, grahamsmjöl,  rågmjöl, lantbrödsmjöl och vetemjöl lite i taget. Knåda kraftigt i några minuter.
Jäs i 1 timme.

Knåda degen på ett mjölat bord. Dela den i 12 bitar och rulla dem till släta bollar. Jäs på plåt 30 min. Sätt ugnen på 250'. Pensla brödet med ett uppvispat ägg och strö över linfrön. Grädda dem mitt i ugnen o ca 10 min. Låg dem ligga och svalna längre annars blir risken stor att de blir mjuka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar