onsdag 30 juli 2014

GREKISKT LANTBRÖD

MED EN GOD SÅS!

Efter gårdagens skörd av vitlök så fortsätter vi skördefesten idag med lök! Det blev gul- röd- silver och shallottenlök! Man kan inte bli annat än glad när det ser ut så här på bordet efteråt;



Igår kväll blev det mat i min smak! Nämligen kokta grönsaksprimörer av sguash, morötter, hel lök, sockerärtor, rödbetor och haricots verts! Har ni inte testa det så måste nu göra det! Så gott! Det är bara att rensa grönsakerna och koka dem i några minuter i en kastrull med vatten! Till detta serverades det stekt lax, en kall örtsås och så klart ett grekiskt lantbröd! Ett bröd som man sedan när tallriken är slut rensar rent det sista med! Det blev en liten tidig skördefest! Men varför ska man vänta tills slutet av säsongen för att skörda? De små primörerna smakar minst lika gott! 

Den kalla såsen blev riktigt lyckad! Jag tog lite av min fina mangold som grund. Den finhackade jag grovt, så att den inte senare syns i såsen utan man bara känner eftersmaken på den! Den smakade riktigt bra ihop med laxen men den passar också till skinka och annan fisk.



EN KALL ÖRTSÅS

125 g finhackad mangold (förvälld och urkramade) eller fryst spenat 
3 dl gräddfil
1 dl majonnäs
1 msk söt senap
1/2 dl finskuren gräslök
1 1/2 dl finhackad dill
1 msk hackad färsk dragon
salt, peppar 1 pressad vitlök

Gör så här;
Tina spenaten och låt den rinna av väl. Eller koka sköljda mangoldblad några minuter i lättsaltat vatten, spola av med kallt vatten och låt rinna av väl. Krama ur bladen.

Blanda bladgrönskan (finhackad) med övriga ingredienser. Smaksätt med salt och peppar. Låt såsen stå och dra i minst 1 timme. 



Här kommer receptet på mitt grekiska lantbröd. Ett tips är att göra detta bröd på morgonen för det tar några timmar innan det är färdigt! Men sicket bröd det blir! Som ni märker är nästan alla mina recept i gram, inte i dl. Jag tycker det blir mer exaktare då. Det kostar inte många kronor för att få en bra våg! Ni kommer att bli lika såld som jag är! Jag köpte min på Clas Ohlsson för några hundringar.


GREKISKT LANTBRÖD, 2 bröd

30 g färsk jäst
8 dl ljummet vatten
2 1/2 msk salt
6 dl surdeg av vete
2 msk ljus sirap
20 dl vetemjöl special

Gör så här;
Smula jästen i en bunke och lös upp den i vatten, gärna i en matberedare. Tillsätt salt, surdeg och sirap. (Har man inte så mycket surdeg kan man ta lite mindre av surdegen och öka mängden av den färska jästen) Tillsätt lite vetemjöl i taget och knåda i medelhastighet i maskin i ca 15 minuter tills den är mjuk och elastisk.

Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca 2 timmar. (Jag brukar göra den innan frukost och sen efter morgonens sysslor är klart är den färdigjäst!)

Sätt ugnen på 250 grader. 

Dela degen i 2 delar, knåda dem lätt och forma dem till 2 runda bröd och lägg dem  på en plåt med bakplåtspapper eller i en mjölad rund korg. Strö över vetemjöl och läs dem till dubbel storlek, ca 1 1/2 timme. 

Snitta brödet genom att dra 3 diagonala snitt med en kniv eller rakblad, och ställ in plåten mitt i ugnen. Har man en korg, så vänder du den upp och ner på en varm plåt och snittar brödet sen. Spraya brödet lite med en vattenflaska, sänk värmen till 220 grader och grädda i ca 40-50 minuter, de ska få ordentligt med färg!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar