onsdag 23 juli 2014

GRÖNSAKSBRÖD

TRÄDGÅRDSSKÖRD

Jag kan lätt vänja mig vid sådana här dagar! Jag älskar både sol och vara ute så jag NJUTER nu kan man säga! Men vem gör inte det?! Det är tur att man har massa mat i frysen för idag var det inte läge att laga nåt till lunch, det blev vegetarisk pizza med vitkålssallad! Så gott! Rester kan också vara lika gott plus att nu får jag plats för annat i frysen för den är överfull....!

Morgondagens lunch står faktiskt redan nu i ugnen, det är grönsaksbröd fyllt med lite smått och gott från trädgården. Brödet är fylld med zucchini, paprika, rödlök och svarta oliver, dock ej mina egna men jag har ett olivträd i västhuset så nästa år kanske?


 Brödet är gott både som ensamrätt, eller till picknicken, till soppan eller som tillbehör till mat med lite philadelphiaost eller bredbar getost på! Dagens grönsaksbröd är riktigt stora  och det har med värmen att göra, de är överjästa men jag klagar inte! Så länge de är genomgräddade så är jag nöjd!

GRÖNSAKSBRÖD, 8 stora potionsbröd

1 zucchini
2 paprikor olika färger
1 rödlök
3 msk olivolja
2 tsk curry
flingsalt
100 g svarta urkärnade oliver
10 g färsk jäst
3 1/2 dl ljummet vatten
 1 msk salt
4 msk olivolja
1 tsk ljus sirap
1 1/2 dl surdeg av vete
 1 1/2 dl durumvete
6 dl vetemjöl special

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Skiva zucchinin, skär paprikan i bitar och skala och klyfta rödlöken. Lägg grönsakerna på en plåt och blanda med olivolja, curry och krydda med flingsalt.
Rosta grönsakerna i ugnen i ca 25 minuter, tills de är mjuka och fått färg på ovansidan. Låt svalna.
Låt oliverna rinna av ordentligt och hacka dem grovt sedan.

Smula jästen i en bunke och lös upp dem i vatten. Tillsätt salt, olivolja, sirap och surdeg.
Tillsätt durumvete och lite vetemjöl i taget och knåda degen på medelhastighet i maskin i cirka 10 minuter tills den är mjuk och elastisk.
Strö över lite vetemjöl och jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i cirka 2 timmar.
Sätt ugnen på 250 grader.
Vänd försiktigt in grönsaker och oliver i degen för hand, de får gärna sticka ut på ytan av brödet.
Dela degen i 8 bitar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Jäs under bakduk till dubbel storlek i cirka 1 timme.
Ställ in plåten i mitten av ugnen och släng in 1 dl vatten på ugnsbotten (detta gör man för att brödet ska få en fin skorpa). sänk värmen till 220 grader och grädda tills de blir gyllene i 25-30 minuter.

/Helena







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar