fredag 4 juli 2014

HALLO...!

LONG TIME NO SEE!

Det var inte igår....man startar en blogg och så lägger man ner direkt, det är ju inte ok? Eller?
I mitt fall så blev det så...trädgården tog över. Trodde jag skulle ha tid med allt men när jag fick välja blev det omplanteringarna, trädgårdsprojekten som fick allt tid! Plus att vi blev med höns!
Lusten att börja blogga igen har växt fram successivt under våren med tanke på att jag tillbringar nästan hela min lediga tid efter jobbet i köket eller trädgården. Så klart jag vill dela med mig av alla smarriga saker som görs och tillverkas!

Denna vår har varit lite rolig väder mässigt....börjar riktigt bra med sol hela tiden och det växer så det knackar i trädgården....men sen stod det stilla i maj och juni. Tomaterna bländar en med dess gröna skal när man är i växthuset. Nu hoppas jag att de tar fart snart annars är det inte tomaternas år i år! Dessa skönheter har jag lyckas plocka hittills;


Av dessa gjorde jag fredagens middag; smördegs flan/pizza med tomater och mozzarella och en kvist oregano.


Här kommer receptet;

1 rulle smördeg, 250 g
3-4 msk tomatpuré  
3 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk oregano/ kvist
600g tomater i olika färger
1 mozzarella, 125 g
1/2 dl olivolja
Salt,peppar

Sätt ugnen på 225'c och rulla ut smördegen en plåt med bakplåtspapper.
Bred ut tomatpure över degplattorna  och strö
 över vitlöken och oregano.

Skär tomaterna i bitar och lägg ovanpå. Riv mozzarellan i bitar och lägg på. Ringla över olivoljan och krydda. Grädda flanen i ca 15 min till osten får en fin färg. Garnera med färsk oregano eller basilika och servera genast. Perfekt fredags lyx som är både enkelt och smakar riktigt gott! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar