fredag 25 juli 2014

HAVRE & KOKOSKAKOR

MED LAVENDEL

Sol i all ära men gud vad det kliar i min kropp, jag kan ju inte bara ligga och sola hela dagarna! Måste göra nåt, men eftersom man blir dyblöt av svett bara av att vistas ute så tar jag fläkten och bakar lite!

Småkakor bakar jag gärna och mycket, för de blir nästan bara godare ju längre de står och så är det så roliga att göra! Idag fick jag min inspiration av min fina lavendelhäck! Den satte jag i våras och kolla vad stor och frodig den har blivit redan!




Det blev havre- & kokoskakor med lavendel i. Det smakar nästan som kolakakor, krispig på ytan, mjuk på insidan och eftersmak av lavendel! Ett tips som jag brukar göra; smula en kaka över glassen! Riktigt gott en sommardag som denna!






HAVRE & KOKOSKAKOR MED
LAVENDEL

ca 25 stycken
2 dl havregryn
2 dl råsocker eller strösocker
2 1/4 dl vetemjöl
2 dl kokos
2 tsk bakpulver
salt
75 g smör
1 msk sirap
1-3 msk vatten
2 msk färsk lavendel

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. 

Smält smöret tillsammans med sirap, vatten och lavendeln i en kastrull. Häll smörblandningen över de torra ingredienserna och rör om till en deg. Blir den torr tillsätt mer vatten! Låt den stå kallt i ca 30 minuter.

Forma små runda bollar av degen och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 10-12 minuter. Låt dem sedan svalna på ett galler.

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar