onsdag 9 juli 2014

INLÄGGNINGSGURKA

ETT GOTT TILLBEHÖR

Hej, hej i stugorna nu har vi det härligt! När det fina vädret kommer så är det ingenting som slår det. Tråkigt att jag går på semester först vecka 30 men med den som spar han har!

Jag vet inte om jag har nämnt det riktigt men jag och min älskade man Thomas har ett brinnande intresse för trädgård och odling. Där av namnet årstidsboden. När vi frösådde i år så tänkte jag att de som kommer upp de omplanerar vi för man vet aldrig vad som händer under tiden. Jag räknade dock inte med att alla gurkor klarade sig och så har vi över 100 tomat plantor...det är tur att vårt växthus är 30 kvadrat! 

Sedan 2 månader tillbaka är vi själv försörjande då det gäller gurkor. Av både slang gurkan och inläggningsgurkan. Härligt, vilken lyx!  Vår inläggningsgurka heter druvgurkan -Homemade Pickles och är köpt på Impecta. Den kan jag rekommendera starkt. Den växer bra, stabil och ger goda smakrika gurkor!






Ett gott tillbehör till både vardagsmaten och även till det grillade är inläggningsgurkan. Det går både fort att göra och så smakar den himmelskt gott!

Inläggningsgurka

Picklesgurka, 250g
1 knippe persilja
peppar

Dressing;
1dl ätiksprit
2 dl strösocker
3 dl vatten
10-12 skivor chilipeppar
salt

Hyvla gurkan tunt. Lägg skivorna på ett fat och salta, saltet drar ut en del av vätskan. Låt gurkan stå i ca 15 minuter och låt den därefter rinna av väl i durkslag. Klappa den lätt med hushållspapper. Finhacka persiljan. Varva gurkskivor, persilja och peppar i en glasskål. Rör ihop ingredienserna till dressingen, smaka av så att den är sötsyrlig. Häll den över gurkan. Strö över rikligt med persilja. Ställ den kallt i minst 1 timme innan servering. Nu gjorde jag min precis så den ser lite grumlig ut med om en timma klarnar den till!



/helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar