tisdag 22 juli 2014

MANDELKUBB

TRÄDGÅRDENS GODIS

Semester i all ära men varken mina höns eller trädgård har det...klockan ställ ändå varje morgon klockan 6. Då vill hönsen bli utsläppta från hönshuset och springa av sig i utegården. Hönsen gillar samma rutiner året runt och de mår bra av det! Nöjda höns, jag nöjd och många ägg!

Trädgården i mina ögon är som finast på morgonen, nattdaggen ligger fortfarande på gräset, fåglarna kvittrar och solen ligger så fint på. Allt vaknar till liv, bladen är grönare än vanligt och allt har återhämtat sig från gårdagens sol! Underbart! Det är som om trädgården ler emot dig! Bjuder här på en bild på mina sockerärtor som står precis utanför växthusdörren. Trädgårdens godis!



I mitt kök står det en köksö i mitten av rummet och på den ön står det alltid en kakburk. En kakburk som alltid är full med nåt gott som Isak säger, det är en familje tradition som vi har. Vi kräver det nästan! Just nu ligger det ett par härliga mandelkubb där, mer svensk sommar blir det inte. Ett kärt barndomsminne för mig, för vem har inte ätit sådana när man var liten?!


MANDELKUBB

Gräddfilen kan bytas ut mot filmjölk och hjorthornssaltet, som ger bullarna dess korta konsistens mot 4 bakpulver. Degen ska kännas väldigt lös, då har du gjort rätt!

5-10 bittermandel
100 g margarin eller smör
1 1/2 dl socker
1 ägg
2 dl gräddfil
2 tsk hjorthornssalt
5 1/2 dl vetemjöl
pärlsocker eller hackad sötmandel till garnering

Gör så här;
Sätt ugnen på 225 grader eller varmluftsugn 200 grader. Riv mandeln. Rör matfettet och sockret poröst. Tillsätt ägget, gräddfilen, hjorthornssaltet, mandel och mjölet. Forma smeten till en rulle och skär den i bitar. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Forma ev till bullarna så att de får lätt rektangulär form. Strö över pärlsocker och ev. mandel. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar