torsdag 31 juli 2014

MINI BISKVIER

MED HALLON SMAK I
FYLLNINGEN

Som bak-och mat älskare som jag är, är semester rena drömmen. Att vara ledig från jobbet under en så lång period är ju bara det härligt men jag ser semestern med andra ögon också, jag ser en massa lediga dagar då jag kan göra massa gott i köket! Det finns tid att stå och göra knäckebröd en hel förmiddag, eller göra 2 stycken olika bröd under samma dag! Du kan impulsbaka nåt som du inte hade tänkt dig för du behöver inte tänka på; hinner jag det?

Det blir så klart mycket från trädgården nu när vi äter, så även gårdagens middag! Vi gjorde en repris från dagen före, vi kokade primörer men vi kokade även potatis denna gång! Sedan blandade vi det hela på en tallrik och ringlade på olivolja med ciron! Till detta serverade vi pulled pork. Det blev så gott så jag tänkte tipsa er om detta! Har man inte tid att stå själv och koka köttet så mört har ica kommit med ett färdigkokt kött som du bara behöver värma i ugnen! Superenkelt!

  



Dagens impulsbak blev mini biskvier! Jag har gjort biskvier förut men jag tyckte då att de var väldigt mättsamma. Så idag blev det mini biskvier! Med hallon och lemoncurd i fyllningen och ett tunt lager smällt vit choklad på! Kanske inte rätt tid att stå och göra då chokladen gärna inte ville stelna! Men ibland ska baket vara en utmaning! 
De blev så goda att vi fick ställa undan dem för man fick inte nog, man ville bara ha mer!



MINI BISKVIER, ca 30 stycken

2 äggvitor
400 g mandelmassa

Citronkräm; 100 g rumsvarmt smör
1-2 dl florsocker
1 äggula
2 msk lemoncurd
1-2 msk hallonpure

ca 250 g vit choklad

Gör så här;
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggvitorna till ett lätt skum. Riv ner mandelmassan i skummet och vispa till en smet. Klicka smeten på en plåt med bakplåtspapper i klickar stora som 5 kronor. Grädda i ca 8-10 minuter.

Ta ut plåten ur ugnen. Dra bort bakplåtspappret med biskvierna på och skölj plåten i kallt vatten. Dra sedan över bakplåtspappret på den blöta plåten igen, så går det lättare att ta loss biskvierna. Lägg dem på ett galler för att svalna.

Vispa ihop ingredienserna till smörkrämen. Bred krämen på undersidan av biskvierna så att det bildas en topp. Ställ biskvierna i frysen.

Finhacka den vita chokladen och smält den i en skål över vattenbad. Ta ut biskvierna när det är helt frysta och doppa sidan med smörkrämen i den smälta chokladen. Låt stelna och förvara kallt!

Ännu ett recept som jag tycker smakar sommar! Testa!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar