lördag 12 juli 2014

PIZZA MED SPARRIS, OLIVER OCH OSTAR

 BELÖNING

Dagens datum kommer jag att ringa in i almanackan....dagen då vi åt lunch sallad med bara härodlat och hemlagat! Då tänker man inte på vårens slit med frösådder och omplanteringar! Den salladen smakade riktigt bra!





Alla som känner mig eller oss (Min man så klart!) för den delen vet att åker man till familjen Nilsson behöver man inte äta nåt innan för där blir mätt! Jag gör gärna extra mat när jag håller, jag tänker att det går alltid åt. Rester kan också smaka lika gott?! Ett ex. var när vi gifte oss för 7 års sedan. Då hade vi grill temat på bröllopsfesten. Vi hade mat en vecka efteråt för jag tänkte; hellre för mycket än för lite?!

Så med det sagt vet jag inte hur denna vegetariska vecka slutar, antingen så lagar jag mat varje dag eller varannan. I dag lagar jag i allafall och det blir pizza. En pizza med färsk sparris, svarta oliver, chevré, buffelmozzarella, halloumi och kvistar från färsk oregano.  Använder man riktigt bra råvaror behöver man inte så många, smaken kommer fram ändå! Gör som jag gör dubbla pizzor så har du även pizza dagen efter....!!!

Pizza med sparris, oliver och  ostar

Sätt ugnen på 250 grader. Använd med gärna en pizzasten annars se till att ha en varm plåt. Då blir degen riktigt krispig och det vill vi ju ha!

Pizza för 1 pizza

15 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 rsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk god olivolja
1 dl durumvete
5-6 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vatten. Det ska var helt upplöst! Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja.
Tillsätt durumvete och vetemjöl succesivt, gör gärna detta i en maskin då blir den bäst. Degen ska till slut bli en boll och lämna kanterna, får man det vet man att degen blir bra och jäser mycket! och bir elastisk! Knåda i maskinen i 10 minuter,
Strö över lite vetemjöl och jäs under duk/plast hälla i 45 minuter. 

Klicka bort den nedre delen av sparrisen och koka dem i ca 2 minuter i lättsaltat vatten. Låt den svalna i isvatten och skär dem i bitar. Kavla ut degen och bred ett tunt lager tomat sås ( jag kör den färdiga dolminio såsen, riktigt nyttig!) Smula chevreosten, halloumi och bryt isär mozzarellan  över pizzan. Strö över pliver, sparris, hackad rosmarin/ hel oregano och krydda med svartpeppar. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Ta ut pizzan och ringla över lite olivolja. Smaklig måltid!

Jag måste säga att jag glömmer nästan att det är rent vegetariskt för det blir så gott och jag saknar inget! 

/ helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar