söndag 20 juli 2014

RÅGFRALLA

MED 
ROSTADE
PUMPAKÄRNOR



Det tog inte mer än 2 dagar förrän jag kom in i semester-mood....men det får man nästan tacka vädret för, herregud vilket väder! De som känner mig vet att jag aldrig sitter ner, jag brukar inte ha ro helt enkelt. Det låter sjukt kanske men att gå och pula i trädgården eller stå och baka eller laga mat är min vardag, det tycker jag är roligt! MEN jag vet inte vad som hände med mig idag, jag bakade som vanligt på morgonen, sprang min runda men efter det så gick jag in i värmekoma! La mig i solstolen och där somnade jag! Det kallar jag SEMESTER!!!!

I morse bakade jag ett par goda grova rågfrallor, en av mina favorit recept faktiskt! Prova dem vetja, gott till både frukost och som mellanmål, kanske med till stranden?!

GROVA RÅGFRALLOR

450 g ljummet vatten
250 g rågsurdeg
10 g jäst
650 g vetemjöl
125 g grovt rågmjöl
15 g brödsirap
20 g havssalt
100 g torkad frukt eller efter egen smak, ex aprikoser, russin 
rostade pumpakärnor i salt

Gör så här;
Blanda samtliga ingredienser utom salt och frukten. Arbeta degen i en hushållsmaskin i ca 10 minuter eller dubbelt så länge för hand. Tillsätt saltet och frukten och arbeta degen i ytterligare 5 min. Låt degen vila i bunken i 30 minuter.

Forma en lång rulle av degen och skär dem i ca 14 bitar. Doppa ena snittsidan av degbitarna i pumpakärnorna och lägg dem på 2 plåtar täckta med bakplåtspapper. Låt dem jäsa i rumstemperatur i 2 timmar eller i kylen över natten. (När det är så här varmt så räcker det med ca 1 timme jästid då degen sväller fortare)

Sätt ungen på 250 grader. Om du har låtit degen jäsa i kylen över natten tar du  ut dem samtidigt som du sätter på ugnen. Känns de inte färdigjästa kan de stå i ytterligare 30 min i rumstemperatur. Ställ in frallorna mitt i ugnen, spraya med vatten på frallorna och grädda dem i ca 10-15 minuter. Tiden beror på hur stark värme din ugn är, jag får alltid dra bort minst 10 minuter på alla mina recept för min ugn är sjukt varm!

Ha en underbar söndagskväll och njut av det vackra vädret! Lägg alla måsten åt sidan, för de kan du göra en annan dag...!


/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar