måndag 28 juli 2014

RÅGKNÄCKE

MED OLIKA FRÖN SOM TOPPING

Sicket åsk- och blixtväder vi har haft de senaste dagarna! I fredags small det så kraftigt att både en lampa i ett fönster och vårt trådlösa modem small sönder! Usch, åska och blixt är inget att leka med! Så igår hade vi noll uppkoppling, snacka om att man kände sig låst.....hur klarade man sig förr?!

Jag hittade det perfekta knäckebrödsreceptet i går! Det lätt bra och blev rikigt bra! Degen är väldigt lätt och elastisk att jobba med, torkar inte ut och brödet blir gott, tunt och krispigt! Det här är nog ett recept som man kan byta ut ingredienser, lägga till eller variera topping på, så ni lär se detta knäckebröd fler gånger!

Jag har en förkärlek till degar med surdeg och lång jäsningstid, så det är klart även mitt nya favorit knäckebröd recept är ett sådant! Detta bröd gör du på kvällen, sedan låter du det kalljäsa i kylskåpet över natten så att du sedan på morgonen efter frukosten kan ställa dig i lugn och ro och baka färdigt det!

Detta bröd jäser inte så mycket i kylskåpet som andra kalljästa bröd gör, men det blir bra ändå! Så här såg mitt ut;


Ett tips är att du förbereder allt innan du börjar kavla ut degen, du ställer fram alla plåtarna, ställer även fram ett galler så att de kan stå och svalna på. Förbereder toppingen och ställer fram vattenflaskan. Jag lägger alltid mina tillbehör i små skålar så att jag lätt kommer åt dem under tiden:


Så här såg det ut på mitt bakbord i morse....50 sytcken små bollar skulle kavlas ut! Det var bara att sätta på favoritmusiken och köra!


Jag skulle ljuga om jag sa att det var ett lätt bröd att baka. Det tar några kavlingar innan du känner att du gör rätt, plus att det gäller att du har koll på både utkavlingen och gräddningen samtidigt. På receptet står det att man ska ha i dem i ca 10- 12 minuter men när jag började med den tiden blev mina knäckebröd svarta! Slut tiden för mina bröd i min ugn blev 9 minuter, det kan även variera på din ugn! Men ha tålamod för slutresultatet blir riktigt bra för vem vill inte ha hembakat knäckebröd att bjuda på?!


RÅGKNÄCKE

500 g mjölk
40 g honung
25 g jäst
500 g fint rågmjöl
250 g vetemjöl
20 g havssalt
5 g bikarbonat
10 g anis
flingsalt, sesamfrön, linfrön, vallmofrö till topping

Gör så här; 
DAG 1: Blanda alla ingredienser utom saltet. Arbeta degen i hushållsmaskin i 10 minuter. Tillsätt saltet och arbeta i ytterligare 5 minuter. Lägg dem i en smord bunke, täck med folie och vila i kylskåp över natten.

DAG 2; Ta fram degen en kvart före beredningen. Dela degen i 50 stora bitar och rulla dem till bollar. Låt vila i 10 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Kavla ut varje bulle så tunt du vill (ju tunnare, desto sprödare). Ha rikligt med mjöl på bakbordet när du ut kavlar ut knäckebröden. Flytta över brödkakorna på en plåt med bakplåtspapper. Det får plats ca 3- 4 sycken per plåt. Spraya dem med vatten och strö över önskad topping.

Grädda knäckebröden i ca 9-12 minuter. De ska kännas torra och hårda redan när du tar ut dem från ugnen.

Låt knäckebröden svalna något på plåten sedan på galler. Förvara dem torrt.

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar