onsdag 16 juli 2014

RÖDBETSRISOTTO

MED CHEVRE & ROSMARIN

Jag tror att jag har fått lite abstinens...för jag har inte hunnit baka nåt på hela veckan! Jag är ju van vid att göra nåt nästan varje dag men denna vecka kom lite annat i mellan och så kör jag ju den vegetariska veckan! Men, men jag får baka desto mer till helgen så då känns det bra!

Nu händer det grejor i min trädgård, det har börjat växa! Jag trodde det var kört på många av mina plantor med plötsligt vänder det! Min basilika däremot som jag frösådde i våras dog dessvärre...men det var bara mitt egna fel. Lämnade den för länge kvar i växthuset så den återhämtade sig aldrig. Jag hade några fröer kvar så jag testade igen för 1 månads sedan och kolla vad fina de blev!!! Nu har jag så det räcker resten av sommaren! Skam den som ger sig.....!




Dagens vegetariska rätt blir risotto med rödbetor, och det är mina första egna faktiskt! Denna härliga röda färg som rödbetan har är nästan oemotståndig vacker! Osten som jag har i är chevre för att jag gillar den sträva smaken som den har tillsammans med den nästan söta rödbetan! Dem ihop med en risotto är oslagbar!

RÖDBETSRISOTTO

4 portioner
6 medelstora rödbetor
2 schalottenlökar, hackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
olivolja
3 dl risottoris
1 krm torkad rosmarin
1 dl vitt vin
9 dl buljong (grönsaks)
150 g chevre
salt, peppar
färsk rosmarin

Gör så här;
Hacka löken och fräs i olja tills den har mjuknat. Tillsätt riset och låt det fräsa med någon minut. Häll på vinet, rör om och låt riset absorbera vinet. Tillsätt den torkade kryddan. Sänk värmen på spisen.

Häll på lite buljong, rör om, låt puttra. När den mesta av vätskan dunstat bort häller du på mer buljong. Rör hela tiden! Forsätt så till riset är al dente, det vill säga mjukt men med en hård kärna. 
 Koka rödbetorna. Låt de svalna något, riv ner 2 av dem på rivjärn. De resterande 4 rödbetorna skivar du upp och har som garnering sedan på risotton. Skär 4 skivor av chevren och lägg de också åt sidan för garnering. Skär resten av osten i små bitar och rör ner dem tillsammans med den rivna rödbetan i risotton, när riset är så gott som klart. Krydda. Servera en portion med risotto med skivad rödbeta och en skiva chevre. Toppa med en färsk rosmarin kvist! Smaklig måltid!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar