söndag 13 juli 2014

VEGETARISK SOPPA

AV GRÖNA ÄRTOR

Vilken dag det har varit idag! Känner mig riktig nöjd trots oplanerade inköp! Eftersom jag jobbar en vecka till så var det planerat att Isak skulle till farmor på Tjörn. Vi bor själv i Fjärås utanför Kungsbacka. Där skulle vi också hämta 2 till lohman höns av bonden som vi köpte av tidigare. Men när vi kom dit visade det sig att det var en stor marknad där just idag med massa olika säljare av diverse second hand saker, djur och mat, hemslöjd m.m.
Gissa om man blev glad! Jag älskar att gå och strosa på sådana ställen! 

Ja det blev 2 lohman höns med även 6 stycken vaktlar! En tupp och 5 tjejer, så söta! De kräver inte så mycket yta utan det räcker med en stor kaninbur för de trivs inte med för stort. Deras små ägg är ju riktigt delikata! Vår familj älskar djur så här kommer de nog att trivas!






Dagens vegetariska rätt blev soppa av färska gröna ärtor med hemlagade vitlökskrutonger och skivor av surdegsbröd. Brödets deg görs en del på kvällen och resten på morgon så i morse fick jag ställa klockan riktigt tidigt! Men allt man tycker är kul att göra har man alltid en massa energi till eller?!

Soppa av färska gröna ärtor

600 g gröna ärtor, färska/frysta
2 finhackade scharlottenlökar
smör
4 dl vatten med grönsaksfond
salt och peppar

Sautera löken genomskinlig i en gryta med lite smör. Tillsätt hälften av ärtorna och låt dem sjuda i en minut. Tillsätt vatten och fond och koka i 2-3 minuter. Mixa men inte för fint och värm upp grytan tillsammans med resten av ärtorna. Smaka av med salt och peppar. Riv gärna lite parmesan över det hela och garnera med nån form av ört, ex basilika.

Väldigt enkel recept med lite ingredienser och tar inte lång tid, men vilken smak! Jag kan faktiskt tänka mig att den även passar som en förrätt pga av just smaken, färgen och att den är  gjord av färska gröna ärtor!

/helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar