måndag 7 juli 2014

VITLÖKSBRÖD

HEMMAGJORT

Så äntligen kom den efterlängtade sommaren! Stekande sol, varma vindar och grillat! Varenda svensk måste ju nästan ha grillat i helgen känns det som. Vårt hus ligger i ett litet bostadsområde och det är nåt speciellt när man känner grilldoft från höger och vänster, för mig är det sommar! Även vi grillade i går och jag måste tipsa om världens enklaste vitlöksbröd! Hur många skalkar bröd slänger man inte? Jag försöker återanvända det mesta och bröd är ett av dem. Jag fryser in dem skiv vis så när jag ska använda dem är de redan delade. 
Lägg dem på en plåt, sätt ugnen på 200'c och medan du gör vitlökssmöret förrostar du dem i ugnen i ca 5 min. Blanda smör ( jag hade bara flytande smör hemma så det går lika bra) 2-3 vitlöksklyftor pressade och klippt persilja och en skvätt citronsaft. Man kan 
Sen krydda med salt och peppar efter ens egen smak. Pensla sedan smöret på brödet, snåla inte! In med plåten i ugnen i 10 min. Sedan har du ett hemmagjort vitlöksbröd! Jag tycker det känns lyxigare att servera nåt du har gjort själv, oavsett vad det är än köpt. Sådan är jag!



Varje år köper jag hur många örter som helst och det slutar alltid med att vissa använder jag inte ens! Därför blev jag överlycklig när jag hittade en kall sås med salvia i. Gör gärna den dagen innan för då får smakerna sitt rätta karaktär. 

Salvia och honungssås, 4 pers

5 dl créme fraiche
1 knippe salvia, jag hade ananassalvia
1 citron
3 st vitlöksklyftor
2 msk honung
2 msk vit balsamico
Salt och peppar

Häll upp créme fraichen i en skål. Finhacka salvian, riv skalet på halva citronen. Vätskan kan man använda sedan efter egen smak om man vill ha mer citronsmak på såsen. Hacka/pressa vitlöken och blanda med salt och tillsätt i skålen. Blanda honung, vit balsamico och vinäger. Smaksätt med salt och peppar. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar