torsdag 24 juli 2014

ZUCCHINIBRÖD

MED VALNÖTTER &
ROSMARIN

Jag har fått så mycket av mina älskade zucchiniplantor i år! När jag satte ut dem i maj var de så stora och gröna men efter några dagar med för mycket sol så brändes stammen sig...då la jag gräsklipp runt stammen som ett skyddande täcke och näring till jorden. Efter några dagar blev de piggare och nu har jag hur mycket som helst, vilka survivors! 


Zucchini eller squash kan man ju använda till mycket, mer än vad man tror! Du kan t ex ugnsbaka dem tillsammans med andra grönsaker i ugnen eller riva ner den i din köttfärs, göra pasta, fritera plantan, blomman och bladen, zucchiniplättar, paj och ha i bröd som jag har gjort idag!


Jag tog i lite vad jag kände för i mitt zucchinibröd, det blev lätt hackade valnötter och rosmarin. Jag tror att det blir en härlig smak på brödet tillsammans med zucchinin!

ZUCCHINIBRÖD MED VALNÖTTER OCH ROSMARIN

ca 10 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
4 dl zucchini, riven
2 dl valnötter, lätt hackade
några kvistar hackad rosmarin
1 msk salt
1 msk olivolja
1 msk brödsirap
30 g färsk jäst
3 1/2 dl jummetn vatten

Gör så här;
Lös upp jästen i vattnet, tillsätt brödsirapen och olja, salt, zucchini och mjöl. Blanda detta i ca 10 minuter, gärna i en maskin. Tillsätt sedan rosmarinen och valnötterna, blanda i ytterligare 2 minuter. Låt jäsa i bunke under duk i ca 2 timmar. Forma sedan degen till runda bollar och låt jäsa i 30 minuter till. Sätt ugnen på 225 grader, grädda i 15 minuter.Låt brödet svalna på ett galler!



/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar