tisdag 5 augusti 2014

BRYTBRÖD

 MINT PRALINER

I går kom dagen då det var ok att vara inne och pula, det regnade hela dagen! Så jag gick loss i köket...! Trots att jag har bakat både bröd och nån form av godbit varje dag ändå nu på semestern! 

Frukostbrödet jag bakade var ett brytbröd som hade lite fibrer i sig i form av rågsikt. Det var både luftigt och inte så stort och mättsamt. Nu med facit i hand skulle jag även ha kunnat tillsätta lite grahamsmjöl också, för att det ska passa mer som frukostbröd. Men just detta bröd kan jag tänka mig passar utmärkt till höstens alla soppor! 

När du gör degen så är första tanken nog; är det allt? För det är inte så mycket mjöl du använder. Jag tänkte att nu får jag nog göra om degen och dubbla mängden MEN degen jäste faktiskt till sig och fyllde hela formen!




BRYTBRÖD 
25 g jäst
2 1/2 dl mjölk, ljummen
50 g smör, rumsvarmt
1 tsk salt
1 ägg
 2 dl rågsikt
ca 6 dl vetemjöl

Garnering;
1 ägg
ca 2 tsk linfrön
ca 2 tsk sesamfrön
flingsalt

Gör så här;
Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen har lösts upp. Tillsätt smör, salt, ägg, rågsikt och vetemjölet. Knåda ihop till en smidig deg, gärna i maskin. Låt degen jäsa i bunken under bakduk i ca 45 minuter.

Dela degen i ca 11 bitar och forma dem till runda bollar. Lägg brödbollarna luftigt i en smord springform, ca 24 cm i diameter. Ett tips är att kolla på min bild hur du placerar bollarna annars kan det vara risk att du fyller formen på fel sätt!

Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över linfrön, sesamfrön och flingsalt. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Låt svalna i formen.

Gottgris som jag är ville jag göra nåt gott, enkelt, lyxigt till kvällens film. Det fick bli mintpraliner, trots värmen! De smakar faktiskt som after eight! 
Har man aldrig gjort praliner förr så är detta ett utmärkt recept att börja med eftersom du själv bestämmer när momenten ska göras. Du kan ta ut fyllningen från frysen när du vill! Men minst 30 minuter ska de vara där i allafall!



MINT PRALINER
100 g cream cheese - philadelphia, naturell
ca 6 dl florsocker
1 msk mjölk
pepparmintsextrakt
grön karamellfärg

Garnering
ca 200 g mörk choklad (minst 50 % kakaohalt)

Gör så här;
Rör ihop cream cheese, florsocker och mjölk med en elvisp. Tillsätt pepparmintsextrakt och karamellfärg efter tycke och smak.

Tillsätt eventuellt mera florsocker för att få ut en slätt massa som går att rulla. Forma små bollar. Ha händerna mjölig av florsockret hela tiden för att lättare forma bollarna. Lägg bollarna på en bricka med aluminiumfolie runt om. Så här ser det ut i min frys när jag tillverkar praliner;


Platta till bollarna lätt med en mjölad (florsocker) gaffel. Ställ in brickan i frysen, du måste göra så att den står rakt!

Hacka chokladen grovt och smällt den i mikron i intervaller;4*25 sekunder och rör om låte då och då! Fortsätt med intervallerna tills chokladen har smält!

Doppa bollarna försiktigt i chokladen. De ska ner helt! Lägg dem på plåten igen och låt stelna!

/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar