måndag 25 augusti 2014

CIABATTA

JAMIÈ OLIVER`S
BIFFSANDWICH

Vad det blixtade och åskade igår! Men det har varit så mycket av det i sommar att man nästan har vant sig med det! Första arbetsveckan är avklarad och nu är man varm i kläderna igen!

Trots att jag har bakat mycket bröd så har jag aldrig bakat cibatta! Men de blev så goda att jag kommer att göra de igen! Jag hittade ett recept med kalljäsning i kylskåpet över natten. Jag har blivit lite av ett fan av sådana recept, för det känns inte som man bakar när man gör dem! Det är inte så att brödet blir sämre utan de görs på ett annat sätt!


CIBATTA

6 dl vatten
6 g jäst
2 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
11 dl vetemjöl

Gör så här;
På kvällen; Lös upp jästen i kallt vatten. Tillsätt salt och rör i mjöl. Degen behöver inte arbetas utan det räcker att arbeta in mjölet ordentligt. Degen ska vara ganska lös. Täck degen med plastfolie. Låt jäsa över natten i ca 8-10 timmar. 

På morgonen; Sätt ugnen på 250 grader. Strö ut mjöl på bakbordet och häll ut degen. Dela degen i 2 och tryck ut bitarna till rektangulär. Cirka 30*15 och vardera. Vik in kanterna mot mitten och lägg på ett bakplåtspapper med viksidan nedåt. Låt jäsa 30-40 minuter.

Placera plåten med brödet mitt i ugnen. Spaya med vatten. Grädda i 15 minuter utan att öppna ugnen! Detta gör att brödet blir krispigt! Öppna ugnsluckan och släpp ut värmen, sänk till 200 grader. Grädda i ytterligare 10 minuter. Låt svalna på galler.

Jag har varit ett fan av Jamie Oliver så länge jag kan minnas. Jag tror till och med att hans program var det första matprogram jag följde! Jag minns att jag blev så fascinerad av att man kunde göra så goda saker! Han fick allt att se så gott och enkelt ut!

I Jamie`s bok; 30 minutes finns denna smarriga köttsandwich. Den är lika god som den ser ut!



BIFFMACKA

600 g nötkött
2 kvistar färsk timjan
1 stor cibattabröd
en liten handfull paprikor på burk
några kvistar färsk slätbladig pesilja
pepparrotssås till ervering
1 stor näve tvättade rucolablad, till servering

Gör så här;
Lägg biffarna på en skärbräda, strö över salt och peppar, dra av och strö över timjanbladen och ringla över olivolja. Gnugga in smakerna i köttet och vänd sedan på det och gör likadant på andra sidan. Blanka på köttbitarna ett par gånger med handflatan för att platta till dem lite, och lägg dem sedan i den glödheta grillpannan för att stekas 1 till 2 på varje sida för rosa eller längre om du föredrar det. Det beror på köttets storlek, så kör på känn och stek köttet som du vill ha det!

Du kan välja och att värma cibattan i ugnen innan om du vill. Fin hacka paprikorna. Skär köttet lite på snedden i bitar och ringla lite olivolja över. Finhacka persiljan och blanda dem med paprikorna och köttsaften från biffarna. 

Dela cibattan i 2 delar. Ringla över extra olivolja. Bre på så mycket pepparrot du vill ha och lägg sedan rucolabladen på ena halvan. Lägg köttet ovanpå. Blanda och skrapa upp parikorna och köttsaften på skärbrädan och lägg ut över köttet, vik ihop brödet.

 Såsmänniska som jag är så måste jag ha en god sås till denna köttmacka. Jag gjorde en syrlig och het sås som jag ringlade över. Den blev klockren!




HELENA'S SPECIAL SÅS

250 g creme fraiche (ej den lätta!) eller grekisk yoghurt
2 vitlöksklyftor
1 msk sambal oelek
1 stor skvätt citronsaft
1 tsk honung
salt och peppar

Gör så här;
Lägg creme fraichen/grekiskt yoghurt i en skål. Skala vitlöken, riv dem fint på ett rivjärn. Blanda med yoghurten. Häll i de övriga ingredienserna och blanda väl. Tänk på att ha mycket citronsaft i blandningen, det är den som gör smaken! Förvara i kylskåp tills servering! 
/Helena









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar