torsdag 21 augusti 2014

CITRON RUTOR

ÖRTBRÖD MED KESO

Jag hatar att slänga matvaror men det är lite dumt för jag gillar också att ha skafferiet fullt, utifall man får lust att impuls baka/laga nåt!

Det var så det blev igår! Jag har några ingredienser som jag alltid blir extra förtjust i på sommaren och citron är en av dem. Du kan alltid förgylla en maträtt med citron, du kan ringla över salladen eller har som smakförstärkare i en sås eller varför inte slänga på några halvor citronen på grillen det sista du gör så har du ett tillbehör vid sidan om?

Gårdagens bak blev ett par lyckade citronrutor! De smakade både fräscht och somrigt!



CITRONRUTOR

Botten
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 msk strösocker
2 krm salt
125 g kylskåpskallt smör

Fyllning
3 ägg
2 dl strösocker
1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
finrivet skal av 2 citroner
citron saft från 2 citroner
ev florsocker till pudring

Gör så här;
Botten; Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker och salt och tillsätt det kalla smöret i bitar, gärna i en matberedare. Nyp annars ihop degen med fingertopparna! Klä en ugnsform, ca 25* 25 cm, med bakplåtspapper. Tryck ut degen i ett jämnt lager i botten av formen och grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter, tills degen börjar få färg.

Fyllning; Rör under tiden ihop ägg och socker poröst till fyllningen. Vispa ner mjöl och vaniljsocker och därefter skal och saft av citronerna.

Häll den lösa smeten i formen och grädda i ytterligare ca 15-20 minuter tills kakan har stannat, men den ska fortfarande vara lite kladdig. Min kaka fick färg nästan direkt och så då fick jag  lägga lite aluminiumfolie över för att den inte skulle brännas!

Låt svalna och skär sedan kakan i rutor. Pudra eventuellt med lite florsocker, och förvara svalt fram till servering. 

Kakan har en perfekt balans mellan syra och sötma!

Jag kan inte låta bli att norpa grönsaker/örter som jag har fryst in! De är ju så goda! Brödet jag slängde ihop igår bestod av mina smakrika basilika- och persiljablad och brödets saftighet fick bli av keso!

Jag lät brödet jäsa i ett avlång brödform så att det skulle bli extrahögt. För då kan jag skiva det riktigt tunt och sedan rosta det!



ÖRTBRÖD MED KESO

50 g smör
2 dl mjölk
50 g jäst
3/4 dl ljus sirap
2 tsk salt
200 g keso
5 msk färsk hackad basilika
5 msk färsk hackad persilja
4 dl grahamsmjöl
ca 7 dl vetemjöl

Till pensling och garnering
1 ägg
grovt salt

Gör så här;
Smält smöret och blanda det med mjölken. Värm blandningen till fingervarmt (37 grader).
Lös jästen i degspadet. Tillsätt sirap, salt, keso och örterna. Blanda väl. Rör ner grahamsmjöl och vetemjöl i taget. Arbeta samman till en smidig men lite fuktig deg. Låt jäsa under duk i ca 45 minuter. 

Ta upp degen och knåda den väl. Forma ett stort eller två mindre bröd och lägg dem i en bakform, eller på en plåt med bakplåtspapper. Låt brödet jäsa i 20 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.

Pensla brödet med ägg och strö över lite grovt salt. Sätt in brödet i ugnen, spraya med vatten och sänk den genast till 175 grader. Grädda brödet i ca 20-25 minuter, använd en sticka för att kolla att det är färdigt! En dubbel koll är också att det ska kännas ihåligt när man knackar under det. Låt brödet svalna på galler. 
/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar