måndag 18 augusti 2014

DEVIL CHOCOLATE CAKE

NU KÖR VI!

Sov riktigt gott i natt faktiskt, brukar vara en omöjlighet annars första natten efter semestern! Jag ställde klockan extra tidigt för att vara på den säkra sidan. Med nya djur och rutiner är det lite svårt att veta hur lång tid saker och ting tar, speciellt då man har lite tidspress!

Jag har en svaghet för pelargoner, jag kan inte få nog av dem! De är så fina, lättskötta och så finns det hur många sorter som helst! Plus att pelargoner är den enda blomman som jag kan ha inomhus som inte mina katter äter på!
Jag kände redan i våras när jag började fröså min älskade blomma att jag kommer att få problem att vinterförvara alla! Men hellre för många än tvärtom!

Bjuder här på en bild från mitt uterum på altanen;



Idag börjar verkligheten, men vi firade av sista semesterdagen igår rejält! Jag bakade nämligen en Devil chocolate cake! Den var lika god som den ser ut! Man får ha lite tålamod med att sockerkakan måste svalna helt innan man skivar upp den och sen måste även chokladen vara kall innan du vispar den. Den tar lite tid att göra men ger man det tid så blir det riktigt lyckat!



DEVILŚ CHOCOLATE CAKE

200 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
3 ägg
1 1/2 dl kakao
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
3 dl vatten, fingervarmt (37 grader)

Chokladkräm
500 g mörk choklad, minst 50 % kakaohalt
1 dl vispgrädde
150 g smör

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en rund bakform, ca 2 liter. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.

Blanda den torra ingredienserna och varva ner dem tillsammans med vattnet i smeten. Vispa till en slät smet. Häll smeten i formen och grädda i ca 40 minuter eller tills en provsticka är torr.

Låt kakan svalna på galler.

Gör under tiden i ordning chokladkrämen. Smält chokladen tillsammans med grädde och smör i en skål över vattenbad. Låt svalna helt. Vispa sedan med en elvisp till en slät kräm. 

När kakan är kall, skär den i 2 bottnar och bred chokladkrämen på den undre delen. Lägg försiktigt på den andra delen och bred resten av chokladkrämen över hela kakan, även på sidorna!


/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar