lördag 2 augusti 2014

FALAFEL PÅ BONDBÖNOR

I PITABRÖD

Idag tänkte jag skriva om mina älskade bondbönor! Gud vad de levererar! Jag har inte ens försått dem i växthuset utan bara tryckt ner dem i jorden! De kräver knappt nån skötsel alls, bara att de blir vattnade och så ogillar ohyran dem! 



Bondbönan är medlem i ärtfamiljen och är ettårig, blir ca 1 meter hög och har väldoftande svartvita blommor. Bönorna är fullspäckade med protein, mineraler, vitaminer och fibrer. 

Vårt fredagsmys i går blev friterade falafel av just bondbönan! De serverade jag i hembakade pitabröd med sallad, tomat, gurka och rödlök från trädgården. Över det hela ringlade jag smaksatt gräddfil! Det blev så gott och smakrikt! Jag tar det som en bra betyg när min son frågade om det räcker till i morgon också! 

Pitabrödet gjorde jag dagen innan. Om det är nåt jag ska baka eller laga som kräver många moment så delar jag gärna upp arbetet. Då känns det inte som man har stått och slitit hur länge som helst! Detta gjorde nu att vårt fredagskäket gick både snabbt och smidigt!



PITABRÖD

25 g jäst
5 dl vatten
1,5 msk salt
1 msk honung
2 msk olivolja
ca 10 dl vetemjöl

Gör så här;
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till det är fingervarm, 37 grader. Blanda med jästen till det har löst upp sig. 

Tillsätt salt, honung, olivolja. Blanda i nästan all vetemjöl, blanda tills smeten har släppt kanterna. Tillsätt resten av vetemjölet vid behov. Låt degen jäsa i 1 timme. Sätt ugnen på 250 grader. Ta upp degen på en mjölad bänk och dela den i ca 8 bitar. Forma till runda bollar, kavla ut till runda kakor, ca 10 cm i diametern. Grädda dem på en plåt med bakplåtspaper i mitten av ugnen i ca 8 minuter. Låt svalna på galler.

Så här såg det ut när jag och min son förberedde mina bondböne falafel;







FALAFEL PÅ BONDBÖNA

2-3 vitlökar
1 stor rödlök
0,5 dl färsk koriander
0.5 st chili
1 krm spiskummin eller muskotnöt
500 g bondbönor
2 ägg
torkad paprika
salt och peppar
Potatismjöl (om smeten blir blöt, ca 1 msk)

Gör så här;
Mixa först bondbönor, rödlök & vitlök till en massa. Blanda ner övriga ingredienser (förutom potatismjölet som endast tillsätts vid behov), mixa till en jämn massa. Låt vila i 30 min, fritera sedan i ca.2 min i fritös alt. kastrull tills dem är gyllenbruna.

Man kan servera en vanlig slätt gräddfil som topping till men jag kände att man behövde nåt som blev lite syrligt. Så jag blandade gräddfilen med rivet skal från en citron (efter egen smak) och hackade ner lite färsk mynta, och kryddade det hela med lite salt och peppar! Smaklig måltid!

/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar