lördag 23 augusti 2014

GRAHAMSFRALLOR

TRÄDGÅRDENS GUDINNA!

Igår efter jobbet så gjorde jag alla måsten, så att jag verkligen kan botanisera mig i köket i helgen! Min älskling är iväg och handlar virke till sitt nya projekt, så jag har en massa egen tid! Så klart jag ska göra en massa gott då!

I morse när jag skulle gå och öppna till hönsen så såg jag att mina kronärtskockor är färdiga att ätas! De är så otroligt vackra, höga och ståtliga, nästan som en gudinna! Här på bilden är det min lila kronärtskocka;



Trots veckohandlingen igår så fick jag tid att baka lite! Det blev grahamsfrallor! Jag gjorde de lite mindre i storlek än vad jag brukar göra så att man orkade med lite yoghurt och granola till frukosten också! Efter denna frukost har jag energi för hela dagen!


GRAHAMSFRALLOR

25 g jäst
3 dl mjölk, 37 grader
1 1/2 tsk salt
2 msk ljus sirap
1 dl grahamsmjöl
20 g smör, rumsvarmt
7-8 dl vetemjöl

Gör så här;
Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Rör ner salt, sirap och grahamsmjöl och blanda till sist ner smör och vetemjölet, lite i taget. Knåda kraftigt i några minuter tills degen blir elastiskt (5-10 minuter). Låt degen jäsa under duk i 45 minuter.

Knåda igenom degen och rulla den i mjöl. Forma den till en lång orm, dela i 2 delar och sen klipp degen i önskad storlek. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper med en bakhandduk över sig. Låt jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. 

Grädda bröden mitt i ugnen i ca 7-10 minuter. Låt svalna på ett galler!

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar