fredag 15 augusti 2014

HAVRERUTOR MED MJÖLKCHOKLAD

OCH ETT PAR GODA MATBAGUETTER

Igår var det en trädgårdsdag i full bemärkelse! Vi rensade bort grönsaker som har gjort sitt, klippte gräsmattan (som tar ca 1,5 timme att klippa!) och målade väggen till hönseriet! En riktig härlig, solig och energifull dag! Det kändes nästan som årets sista sommardag!



Fikat för dagen blev Havrerutor med mjölkchoklad! De smakade nästan knäckigt! När jag gör mina recept så brukar jag oftast halvera ingredienserna för att få mindre mängd. Då blir allt uppätet och så får jag ju baka mera! Om du ska halvera recepten så glöm inte bort att ta en mindre form också annars kan blir det galet!

Som det står i receptet så kan man fördela degen i formen utan bakplåtspapper. Låter du kakan kallna ordentligt så kommer det att släppa som en enda stor kaka när du drar plastkniven runt sidorna!



HAVRERUTOR MED MJÖLKCHOKLAD

8 dl havregryn
2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
1 msk bakpulver
275 g smör, smält

Garnering
200 g mjölk- eller mörk choklad, smält
flosocker

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla ingredienser till en smulig deg i en bunke.
Fördela degen i en smord långpanna, 27*30 cm. Grädda kakan mitt i ugnen i 15-20 minuter. Låt kakan kallna i formen.

Bred ut smält choklad (jag smälte den i micron, max 25 sekunder åt gången) på kakan och låt den stelna. Pudra lite florsocker på kakan innan servering. Försök att bara ta en bit....!

Jag gjorde så mycket gott i går så jag får inte med allt i detta inlägg! Så den andra delen om den goda soppan med röran som vi åt med baguetterna igårkväll kommer jag att skriva om ikväll/morgon! 

Jag gillar att baka bröd man känner passar till olika maträtter. Då du bakar tekakor vet du att dessa vill du äta till frukosten eller när du bakar en rostbröd så vill du gärna toasta dem. 

Därför blev jag så glad när jag hittade receptet till ett par matbaguetter! Gud vad goda de blev! Just dessa innehöll gul lök, vitlök och persilja men man kan nog ha vilken fyllning som helst, bara de inte är för rinniga ingredienser! Detta bröd kalljäste i kylskåpet över natten och på morgonen efter knådar du degen lite lätt och formar de till lagom stora baguetter. 

Ska du investera nåt till ditt kök så köp ett par baguettformar, de kostar inte mycket och är användbara. Hur lyxigt känns det inte att servera baguetter som ser ut som dem i affären?!



MATBAGUETTE

25 g jäst
5 dl kallt vatten
ca 6 dl vetemjöl
ca 5 dl rågsikt
2 vitlöksklyftor pressade
1 knippe persilja, finhackad
1 1/2 msk salt

Fyllning;
1 gul lök

Gör så här;
Lös upp jästen i vatten. Blanda i övriga ingredienser men spara lite mjöl till utbakningen. Låt degen jäsa i kylskåpet över natten (ca 7-8 timmar)

Ansa löken och skär den i tunna ringar/skivor. Blanda dem med ett tunt lager mjöl på arbetsbänken. Stjälp upp degen ovanpå mjölblandningen. Dela dem i 3 bitar och knåda dem till långa baguetter med lökringarna utanpå.

Lägg baguetterna i en baguetteform eller på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa ca 15 minuter. Sätt under tiden på ugnen på 250 grader.

Tvinna baguetterna några varv innan du sätter in dem i ugnen. Grädda baguetterna i mitten i ugnen ca 15-20 minuter. Låt svalna på galler utan handduk!


/Helena









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar