söndag 3 augusti 2014

HAVRETEKAKOR

EN FAVORIT

Många av mina recept som jag har använt gör jag bara en gång, varför det blir så vet jag inte, det har inte med att göra att det inte blev bra utan jag glömmer bort dem helt enkelt eller så vill jag testa nya!

Men ett recept som har följt med mig några år är receptet på mina havretekakor. De blir alltid gott & man vet hur det smakar, du kan frysa in det men ändå smakar det nästan nybakat! Alla har nog några få favoriter som man kan göra om och om igen. 

Nu delar jag med mig receptet, och hoppas ni får lika mycket glädje av den som jag har fått, det kanske rent av blir din nya favorit?




HAVRETEKAKOR

10 dl havregryn
1 dl rågkross
10 dl mjölk
150 g smör
100 g jäst
1 dl ljust bröd sirap
salt
ca 14 dl vetemjöl

Gör så här;
Mät havregryn, rågkross och lägg det i en bunke. Häll över kylskåpskall mjöl och rör om. Låt stå och svälla i rumstemperatur i 1 timme.

Smält smöret och häll den över grynblandningen. Smula ner jästen och rör om den tills jästen har löst sig. Tillsätt sirap och salt. Blanda till sist ner vetemjölet och arbeta till en smidig deg. Den är färdig när den släpper kanterna men den får inte heller bli för kompakt utan gärna lite lös, då blir jäsningen bättre!

Täck bunken och låt stå och jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Stjälp upp degen på ett mjölat bord och knåda lite lätt. Dela degen i 4 delar, sen delar du en av dessa 4 delar i ca 6-8 delar,beroende på önskad storlek.

Forma först delarna till runda släta bollar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, tryck till bollarna till önskad tekakestorlek och nagga dem med en gaffel. Jäs i 30 minuter under duk.

Pensla tekakorna med mjölk och grädda dem i mitten av ugnen i ca 7-10 minuter. Låt svalna på ett galler.

Det går att halvera receptet också om man tycker det blir för många! Men när jag gör dessa underbara tekakor fryser jag in hälften av bröden så att det finns en annan gång!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar