lördag 9 augusti 2014

INBAKAD MINI CALZONE

MÅNGA ÄGG!

God morgon! Eller god dag! För så känns det för mig, jag har redan gjort klart dagens fikabröd och brödet står och jäser...
Jag gillar att ha många bollar i luften samtidigt, min man är inte sämre han, just nu så är han på Byggmax och köper virke till nästa projekt i trädgården.....MEN vad det är kommer jag inte att avslöja ännu!

Jag blev så glad när jag skulle stänga till hos vaktlarna i går kväll, av mina 12 vaktelhonor hade 10 lagt ägg! Lycka! Till skillnad  mot mina lohman höns som värper på morgonen och mitt på dag, värper vaktlarna på eftermiddagen och kvällen.



Kvällen fredagsmys blev en inbakad mini calzone! Det är oftast man gör något som man själv är sugen på men som sonen inte gillar, så igår tänkte jag till! Varför inte göra en pizza, en inbakad?!
De blev så goda att till och med jag kan tänka mig göra om dem igen! 

Ett tips när du ska göra ringarna i degen är att ta nåt som du kan greppa, ex en rengjord plastkruka! (Fick tipset på Fredriksfikas blogg) 



INBAKAD MINI CALZONE

Deg;
50 g jäst
75 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
ca 12 dl vetemjöl

Fyllning;
Tomatpure
Torkad oregano
200 g kokt, strimlad kantfri skinka
riven ost

Garnering;
Uppvispat ägg
sesamfrön

Gör så här;
Smula jästen i en bunke. Smällt smöret i en kastrull och tillsätt mjölken - värm till 37 grader, fingervarmt. Häll vätskan på jästen och rör om tills jästen har löst upp sig. Rör ner nästan all mjöl och saltet. Spara lite mjöl till till du ska baka ut. Låt jäsa i 30 minuter under bakduk.

Sedan är det dags att kavla ut degen! Förbered allt innan; fyllningen, osten, oregano, det uppvispade ägget, sesamfröerna till garneringen, plåtarna framme med bakplåtspapper på, och lägg fram en kavel så klart! 

Det är lite pilligt och kladdigt men du kommer att bli så nöjd sen när de ligger på gallret och svalnar! Dessa pizzor går utmärkt att frysa in! 

Hur gott är det inte att veta att du har goda inbakade mini pizzor liggande i frysen när du kommer hem från jobbet en dag och har ingen lust att laga nåt?!

Knåda degen och dela den i 2 delar. Kavla ut en deg, inte för tunt då spricker den sedan! Tryck ut runda ringar av nåt föremål, ta bort den överblivna degen. Lyft ringarna, lägg tillbaka dem direkt, detta gör du bara så att du ska vara helst säker på att de släpper sedan när du ska vika ihop dem.

Pensla halva ringen med tomatpure, men lämna kanterna för där ska du pensla med uppvispat ägg så att inte fyllningen läcker ut! Lägg på skinka, ost och oregano. Pensla runt hela ringen, lägg den andra tomma delen över fyllningen och tyck till. Lägg dem på plåt och ta en gaffel och tryck på kanterna, det är både snyggt och så blir det ett extra "lås". När de 2 delarna är slut tar du resten av degen och kavlar ut på nytt. Så håller du på tills degen är slut!

Låt jäsa i 30 minuter under bakduk. Sätt ugnen på 250 grader, grädda dem i mitten av ugnen i ca 8-10 minuter. Låt svalna på galler!


/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar