torsdag 14 augusti 2014

KARDEMUMMAKNUTAR

ÄNDRINGAR

Jag kände redan efter gårdagens inlägg att jag måste ha fler etiketter på min kategori bröd! Så nu finns det som ni ser; 
  • Bröd 
  • hälsobröd 
  • matbröd 
  • surdegsbröd 
  • knäckebröd
Gårdagens inlägg om de nyttiga keso och russinbröden ligger nu alltså under både etiketten bröd och hälsobröd! Nu kommer ni att kunna hitta mycket bättre! Jag må kunna baka och laga mat men datavana har jag inte så mycket....än!

Igår hände det mycket på min lilla gård! Vi fick 14 nya vaktlar i familjen! 2 hanar och 12 honor! De är härliga, livliga små fåglar! 2 ytterligare burar har Thomas byggt och så här fint blev det;



Från och med nu kan jag officiellt säga att vi är försäljare av vaktelägg! Är det nån som är intresserad så är det bara att höra av sig! 1 ägg kostar 3 kronor, rabatt vid köp av fler än 10.

Trots att man inte ska favoritsera en höna så har det blivit så för mig. Det är en av mina Lohmanhöns. Den kom in lite senare i gruppen än de andra och har tytt sig väldigt mycket till mig pga de andra har varit lite elaka emot den. MEN det går till så i hönsvärlden, de måste visa vem som bestämmer!

Den fick tyvärr nåt skit i ögat innan helgen och drog sig bort från de andra och åt inte. Jag fick då sätta den i "karantän" i en annan bur så att den fick återhämta sig! Jag trodde inte att den skulle klara sig men igår så måddde den så pass bra att jag kunde släppa tillbaka den i buren med de andra!

Idag när jag var där nere så sprang den runt som vanligt! Känner mig som en stolt mamma!


I går kände jag för att göra en stor sats kardemummaknutar! Det var kanske vädret som fick mig att känna så eftersom de regnade hela dagen! Det blev så mycket att till och med hönsen fick smaka på några och de blev en hit!


KARDEMUMMAKNUTAR

Degen;
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl

Fyllning;
200 g mjukt smör
1 dl strösocker
1 msk malen kanel

Ägg till pensling
Ljus sirap och vatten till pensling
1 msk kardemummakärnor, malda
1/2 dl strösocker

Gör så här:
Stött kardemummakärnorna fint i en mortel och värm mjölken till 37 grader i en kastrull. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.

Tillsätt lite mjöl i taget och arbeta för hand fram till en smidig deg. Låt jäsa under duk till dubbel storlek i ca 45-60 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. 

Blanda smör, strösocker och kanel till en krämig fyllning. Dela degen och kavla ut en halva i taget till en rektangulär platta, ca 1 cm tjock.
Bred över smörkrämen. Vik degen på mitten från långsidan och skär den i 1 cm tjocka remsor från kortsidan. Lägg en remsa i taget på bakbordet. Lägg handflatorna på ändarna och dra dem åt motsatt håll så att remsan tvinnas. Ta upp den tvinnade remsan och knyt ihop den till en knut. Se till att ändarna hamnar under knuten. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.


Sätt ugnen på 200 grader. Låt bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek ca 40 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Pensla de nygräddade bullarna med sirap utrört med en skvätt vatten och strö genast över stött kardemumma blandat med strösocker. Låt svalna på galler!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar