torsdag 28 augusti 2014

KOKOSMUMS & MARSHMALLOWSRUTOR!

ETT PAR LÄCKRA
GODISBITAR!
Jag har alltid varit förtjust i att göra mitt eget godis (godisråtta som jag är!) men på våren och sommaren blir det inte så mycket pga trädgården och värmen i köket som gör att allt smälter väldigt fort!

Nu tycker jag att det är dax att börja igen, och jag värmen upp med 2 enkla recpet MEN så goda! Perfekt gå bort present nu på hösten! Hemmagjort är ju alltid uppskattat!



KOKOSMUMS

4,5 dl ströcker
0,75 dl florsocker
1 st äggvita
1,5 dl kallt vatten
1,5 msk gelatinpulver
1,5 dl kokhett vatten
4 dl kokosflingor
1 msk kakao

Gör så här;
Blanda strösockret, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en skål. Rör ut gelatinpulvret i det heta vattnet. Tillsätt detta till sockerblandningen.

Vispa alltsammans med elvisp eller maskin i ca 30 minuter till en pösig smet. Blanda samman kokosflingorna och kakaopulvret. Sikta det om det är klimpigt. Häll lite av det i botten på en form, 20*30 cm. 

Det behövs inget bakplåtspapper i botten av formen för sen när du skivar upp den så lossnar det sig nästan av sig själv!

Häll i smeten.


Strö över ett lager med kokosflingorna. Spara lite så att du kan täcka sidorna sedan också!

Låt smeten stå kallt tills den stelnat. Jag gjorde min på kvällen och lät den stå i kylskåpet till dagen därpå! Skär den i bitar, ca 4*5 cm stora. Doppa snittytorna i resten av kokosflingorna tills bitarna är täckta runtom. Förvara dem svalt.

Dessa vita drömmar har en smak som påminner om glassbåtar!


MARSHMALLOWSRUTOR

50 g smör
40 st marshmallows eller skumsockerbitar (280g)
ca 1 1/2 liter rice crispies eller rispuffar.

Gör så här;
Täck en ugnsform som är 20'30 cm med bakplåtspapper. Smält smöret i en kastrull. Sänk värmen och rör i mashmallows. Låt dem smälta under omrörning över låg värme. Ta från värmen och rör i rispuffarna. Blanda väl, men gör det snabbt annars så stelnar det och blir omöjlig att forma i formen!

Tryck ut massan i formen. Ställ i kylen och låt stelna, minst 2 timmar. Skär i rutor. Vill man piffa till dem rejält så kan man doppa ena halvan av rutorna i smält choklad!


/Helena









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar