måndag 4 augusti 2014

MAZARIN-TOSCATÅRTA

MED HEMMAGJORD
MANDELMASSA

Jag har under veckan gått och smågrubblat på om jag ska göra nån form av tårta snart, men inte en riktig, maffig tårta utan nåt enkelt men ändå mäktig. 
Så när jag såg receptet på en mazarin-toscatårta så kände jag att så klart jag ska göra den! Med ett sådant kolatäcke med nötter så går den hem hos min son också! Men det kunde lika gärna ha slutat vid bara tanken för jag hade ingen mandelmassa hemma!

Men mandlar hade jag! Att göra sin egen mandelmassa är inte svårt alls. Det kräver bara 2 ingredienser; mandlar och socker. Blandningen är alltid lika, en del mandel och en del socker. För att få ut 500 g mandelmassa som jag behövde till min tårta, tog jag 250 g mandlar och 250 g socker.

Man kokar upp mandlarna sedan häller du av det varma vattnet och fyller kastrullen på nytt med kallt vatten. Lägg sedan i mandlarna. Nu är det bara att "snoppa" av dem alla. Lägg mandlarna i en matberedare och kör på hög hastighet i några minuter. Det underlättar sedan ju mer finmixade mandlarna är. Lägg i sockret, kör matberedaren på medelhastighet i ca 7 minuter. Du ser när mandelmassan är färdig, den blir som en boll och blöt.

Använder du den inte på en gång så lägg plastfolie runt om den. Annars kan den torka ut.



Nu till tårtan! När du gräddar kakan så kommer den att få färg nästan direkt, få inte panik och ta ut den tidigare för då blir den inte genomgräddad. Lägg hellre en bit aluminiumfolie på.

Läs igenom receptet noga innan för toscatäcket ska helst synkas med kakan i ugnen! För att få till själva kolakonsistensen tar det ca 15-20 minuter. Lycka till!


MAZARIN-TOSCATÅRTA

500 g mandelmassa
250 g rumsvarmt smör
5 st ägg ( 300 g)
rivet skal från 1 citron
60 g vetemjöl (ca 1 dl)

Smör och kokosflingor till formen

TOSCATÄCKE; 300 g blandade nötter ex mandel, valnöt, pistasch, hassel, cashew
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
75 g smör

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan grovt och lägg den i en bunke. Klicka i det rumsvarma smöret(går även bra att micra smöret nån sekund). Vispa mandel och smöret med en elvisp till en jämn blandning. Knäck i 1 ägg i taget och vispa mellan varje. Blanda ner citronskal och mjöl.

Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter och bröa den med kokosflingor. Häll smeten i formen och grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30 minuter.

Toscatäcke & Nötter. Rosta alla nötter i en torr stekpanna till de får lite färg. Häll över dem på en kökshandduk och gnid bort löst skal.

Koka grädde, socker och sirap i en kastrull tills smeten börjar bli kolabrun och tjock i ca 15-20 minuter. Rör om hela tiden annars bränns det!
 Ta bort kastrullen från plattan. Blanda ner smöret först och sedan nötterna. Ta ut kakan när de 30 minuterna har gått och häll över toscablandningen över kakan. Grädda kakan ytterligare ca 5 minuter. Låt svalna i formen och skär med en kniv runtom innan du lossar kanten.

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar