måndag 11 augusti 2014

NUTELLAKLADDKAKA

NYA FAMILJEMEDLEMMAR!

Igår åkte vi till våra kära hönsuppfödare! Men de har inte bara höns de har en salig blandning av massa djur. Ett otroligt fint, organiserat och varmt ställe. Jag är så glad att jag har hittat ett sådant ställe där de driver upp djur och tycker det är kul men samtidigt är väldigt mån om att djuren ska ha det bästa, och djuren ser ut att må bra!

 När vi köpte våra första höns i februari så såg jag för första gången Belgiska jätte kaniner! Det var kärlek vid första ögonkastet! Så söta, men så klart stora! De är tydligen väldigt keliga, nästan som en hund, bits ej och kan bli hur tama som helst! Visa har faktiskt dem inomhus och har fått dem att gå på låda! 

Här är våra 3 nya familjemedlemmar; MICKE, MOLLY OCH MILLA!



Det var deras bur som Thomas stod och snickrade på igår! Jag har turen att ha en riktig händig karl och som är otroligt duktig på att snickra! Det enda krav jag hade var att man skulle kunna stå i buren! Se så fin den blev;



Men så klart jag hann baka nåt gott till kaffet ändå! Det blev en nutellakladdkaka! På kvällen skivade jag upp den i små bitar, perfekt tilltugg! Om du använder samma form som jag hade räcker det med att du halverar receptet! 


NUTELLA- KLADDKAKA

Kokos, smör till formen

200 g smör, smält
3 1/2 dl strösocker
4 ägg
 3/4 dl kakao
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
ca 1 1/2 dl nutella
3 dl vetemjöl

Garnering;
Ca 1 dl nutella

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj botten och kanterna på en form med löstagbar kant 35 * 11 cm eller 24 cm i diameter med smör. Strö över rikligt med kokos. 

Rör ihop smör och socker i en bunke. Tillsätt ägg, kakao, salt, vaniljsocker, nutella och mjöl. Blanda ihop allt till en smet.

Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 15-20 minuter. Låt kakan svalna och ringla över nutella. Låt kakan stå svalt i några timmar innan servering.

Avslutar detta inlägget med en söt Molly som somnade i min famn i morse:


/Helena







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar