lördag 30 augusti 2014

ORIENTALISK LINSOPPA

GRAHAMSKNÄCKEBRÖD

Fredagsmyset i går hade allt; snacks, choklad och ett glas vin MEN det spelade ingen roll eftersom jag (som vanligt) somnade i soffan! Min man har inte det lätt! Jag må vara morgonpigg men kvällsmänniska har jag aldrig varit!

Gårdagens middag däremot njöt jag av! Gjorde en riktig god orientalisk soppa med röda linser, morot och paprika i! Till detta blev det en hummusröra och så klart havrebaguetterna jag gjorde tidigare. Det gick till och med hem hos min son, lycka!



ORIENTALISK LINSOPPA, 4 port

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk raps eller solrosolja
1 tsk stött spiskummin
1 tsk kanel
1/2 tsk cayennepeppar
1 tsk paprikapulver
1 1/2 dl röda linser
1 liter höns- eller grönsaksbuljong
1 burk krossade tomater, 400 g
2 msk tomatpurè
1 morot
1 röd paprika
1 gul paprika
2 selleristjälkar
 salt och peppar
3 msk hackad persilja

Jag brukar förbereda allt hackande  innan jag börjar laga mat och ställa fram allt, på så sätt blir matlagningen kul!


Gör så här;
Skala, hacka och fräs löken i oljan i en kastrull i några minuter. Rör i kryddorna. Skölj linserna och lägg dem i kastrullen. Häll på buljong, krossade tomater och tomatpurè. Låt puttra i 10 minuter. 

Skala och hacka moroten i tärningar. Skär även paprika och selleri i tärningar. Rör ner grönsakerna i soppan och låt puttra i ytterligare 10 minuter eller tills linserna är mjuka. Tillsätt mer buljong om det behövs. Smaka av med salt och peppar. Rör i persiljan strax före servering.

Om man aldrig har bakat egna knäckebröd så tycker jag att det är hög tid att göra det! För du kommer aldrig att handla färdiga efter det! 

Det är inte så svårt som man kan tro. Det enda pilliga är att få degen tillräckigt tunn, och den tjockleken vet du inte förrän du håller på! För egen del så får jag baka ett par stycken innan jag vet exakt, det beror på både ugnens värme och hur bra degen blev. Efter du vet det så är det bara att köra på! Här kommer receptet på grahamsknäckebrödet som jag bakade förra helgen. 


GRAHAMSKNÄCKE, ca 40 stycken

5 dl mjölk
1/2 msk honung
1/2 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk hela fänlålsfrön
1 tsk hel kummin
10 g jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
7 dl grahamsmjöl

Gör så här;
Värm mjölk, honung, sirapm alt och kryddor som har stötts i mortel till fingerljummet, max 37 grader.


Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta till en elastisk deg. Sätt ugnen på 225 grader. Jäs i bunken under bakduk i ca 1 timme. 
Kavla ut runda, supertunna kakor på ett välmjölat bakbord. Jag har mina degbitar på en bricka täckt med plastfolie medan jag kavlar ut en i taget, så att de inte ska torka ut! 

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i ca 3-4 minuter tills bröden fått lite färg, vänd sedan bröden och grädda i 2 minuter till. Låt svalna på galler. Som alla knäckebröd har även dessa en lång hållbarhet! Jag har mina liggande i en stor bunke utan lock (de blir inte sega!).


Här har ni projektet som jag och min älskling har jobbat på i veckan! Det är ett förråd som bla gräsklipparen, trimmern och även Isaks cykel får plats i! Vi jobbar bra ihop; Thomas snickrar och jag målar! Tillsammans är vi oslagbara! 

/Helena















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar