lördag 16 augusti 2014

PETIT CHOUX

NYBÖRJARTUR?

Är det bara jag eller spar man alla måsten som man sa att man skulle göra på semestern till sista helgen?! Så i helgen blev det storstäd lite här och där. Jag har aldrig riktigt visat hur mina Lohman höns bor. Vi byggde om Isaks gamla lekstuga som ändå bara stod där och skräpade till deras boningshus;




Jag kände för att gå "outside the box" med eftermiddags fikat i går, och gå lite crazy! Jag satt och kollade på reprisen på hela England bakar och de gjorde Petit Choux. Jag tänkte; är det så svårt att baka de som de säger? Så jag var bara tvungen att testa! Blev faktiskt riktigt nöjd med resultatet, för att vara första gången! 

Man får först förbereda krämen som man fyller bullarna med. Jag gjorde en vaniljkräm. Den måste svalna helt innan du använder den!


VANILJKRÄM

5 dl mjölk
1 vaniljstång
1 1/2 dl strösocker
7 äggulor
1 1/2 dl majsstärkelse
50 g mjukt smör

Chokladsås
125 g mörk choklad, minst 50 % kakaohalt
75 g smör
1/2 dl strösocker
en nypa salt
1/2 dl vatten
1 tsk vaniljsocker

Gör så här;
Koka mjölken med delad och urskrapad vaniljstång. Lyft ur stången efter uppkoket.

Vispa strösocker, äggula och majsstärkelse vitt och pösigt. Slå över den heta mjölken under vispning. Häll tillbaka i kastrullen och värm upp under kraftig vispning, häll över i en kall skål när blandningen tjocknat ordentligt.

Smält smöret i den varma krämen under vispning, fortsätt vispa tills krämen är slät. Låt svalna innan du använder den!


PETIT CHOUX

75 g osaltat smör
1 tsk strösocker
1 1/2 dl vatten
1 1/2 dl vetemjöl
2 ägg
1 äggvita

Gör så här;
Värm ugnen till 200 grader. Klicka ner smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt sockret och vatten och koka upp. Rör snabbt ner mjölet med en träsked och blanda kraftigt tills smeten släpper från kanten.

Ta kastrullen från värmen och häll smeten i en bunke. Vispa med elvisp tills den har svalnat något. Vispa i äggen ett i taget och sedan äggvitan. Vispa i ytterligare några minuter. Fyll en spritspåse med smeten och spritsa ut små bollar med minst 5 cm mellanpå en plåt med bakplåtspapper, rinner degen ut och blir platt så får du tyvärr börja om!


Grädda i 10 minuter. Sänk värmen till 175 grader och grädda i ytterligare 20 minuter eller tills bakelsen är gyllenbruna. Låt dem svalna på galler helt och hållet. Blanda ingredienserna till chokladsåsen utom vaniljsokret i en kastrull. Koka upp och rör tills chokladen har smält. Tillsätt vaniljsocker och blanda till en slät sås. 

Skär av toppen på varje profiteroll. Fyll dem med vaniljkrämen och lägg tillbaka toppen. Lägg upp bakelserna på ett fat och häll över chokladsås. Servera direkt! 

Det blev så mycket chokladsås över för min del så jag hällde över såsen i en spritsflaska. Den kan användas till ett senare tillfälle! Återanvändning gillar vi!


Jag är så nöjd med mitt köp av dessa spritsflaskor. Väldigt användbara och kladdar ej! Säljs på Clas Olsson i 2-pack för 49 kronor!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar