onsdag 27 augusti 2014

RÅGMJÖLSBRÖD MED DEKORATION!

EN GOD,SMAKRIK VEGETARISK
LUNCH!

Jag kände redan på morgonen när jag gick ner till mina älskade djur, då det bara var 6 grader, att idag blir det en varm, fin augustidag och så blev det! Härligt! Jag känner att jag inte är redo för hösten men den knackar ju på dörren! 

Jag gjorde så mycket roligt igår att i dag är jag fulltankad med en massa energi! Det är då man känner att; vilket härligt liv jag lever! Jag hann både vara i köket och baka, mysa med djuren och jobba med min älskling på vårt gemensamma projekt! Bilder om det kommer inom kort! Vi brukar ha projekt ihop och de är så roliga att göra!

Jag bjuder här på en bild som jag möttes av på altanen när jag gick in för kvällen. Jag tycker att den symboliserar hösten i dess färger!


När jag läste igenom detta recept på rågmjölsbrödet så blev jag lite skeptiskt på jästiden. Hur skulle det hinna bli så stort? Men det blev det! Det är lite pill med blomman men så fint det blev när det var färdigt! Förbered mallarna på bladen innan så att de olika momenten senare flyter på.


RÅGMJÖLSBRÖD MED BLOMMA

50 g jäst
6 dl vatten, 37 grader
3 tsk salt
4 msk brödsirap
1/2 tsk mald kryddnejlika
1 1/2 msk mald anis
4 msk solrosolja
3 dl grovt rågmjöl
2 dl fint rågmjöl 
10 dl vetemjöl

Garnering;
1 ägg till pensling
lite grovt rågmjöl

Gör så här;
Smula jästen i en bunke och häll på vattnet. Tillsätt salt, sirap, kryddor, olja grovt och fint rågmjöl. Arbeta in vetemjölet lite i taget till en smidig deg,spara lite till utbakningen. Arbeta i maskin i 5-10 minuter. Låt jäsa övertäckt 30 minuter.

Dela degen i 3 delar. Forma 2 till runda bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något. Kavla ut den sista biten och tryck ut 10 rundlar som är 6-7 cm i diameter och 10 rundlar som är 4-5 cm i diameter. Tryck ihop ena sidan på rundlarna så att de blir bladformade.



Fäst 5 stora och 5 små blad på varje bröd i ett cirkelformat mönster och sätt dem i mitten.


Pensla bladen och den lilla bollen med ägg. Strö över rågmjöl över bröden och de små bladen. Låt brödet jäsa i 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225 grader. 

Grädda i nedre delen av ugnen cirka 25 minuter. Känn med sticka om brödet är klart inuti. Låt svalna på galler.



Här kommer ett gott, smakrikt lunchtips som passar bra för säsongen! Zucchiniplättar med fetakräm och ett stekt vaktelägg till!


ZUCCHINIPLÄTTAR MED FETAKRÄM, 4 port

1 stor zucchini eller 2 mindre
1 knippe salladslök
2 ägg
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl vatten 
salt och peppar
1 nypa muskot
olivolja till stekning

Fetakräm;
100 g grekisk fetaost
2 dl tjock yoghurt
2 msk mynta, finhackad

Gör så här;
Riv zucchinin grovt. Strimla salladslöken tunt. Vispa upp ägg, mjöl  och vatten, tillsätt zucchini och salladslök. Krydda med salt, peppar och muskot.

Hetta upp en stekpanna med olivolja. Lägg i matskedsstora klickar av zucchiniblandningen och tryck ut ganska tjocka rundlar. Stek ett par minuter på varje sida så att de får fin färg. 




Lägg dem på ett fat med hushållspapper på så att de kan rinna av lite.

Mosa fetaosten med en gaffel och blanda med yoghurt och mynta. ställ i kylskåpet till servering. Droppa några droppar citronsaft över det hela för att få extra syra!
/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar