tisdag 12 augusti 2014

RÖDBETSBRÖD

GE OCH TA

Jag tycker om att baka allt men om jag ska favorisera nåt så är det att baka bröd! Men det har ni kanske redan märkt.... 

Nu på semestern har det blivit ett nytt bröd nästan varje dag, och det är lika kul varje gång jag stoppar händerna i degen! 

MEN jag äter inte upp allt utan vi har ett par nöjda hönor och vaktlar som får lyxbröd nu på semestern! De vill gärna ha bröd varje dag så detta fungerar perfekt; jag får baka bröd hur mycket som helst och det blir uppätet! 

Brödet jag gjorde igår är inte för den som inte är villig och vänta med att få smaka på det förrän på kvällen! Jästiden på det är ca 7,5 timme! Men jag föredrar att baka sådana bröd mest; du kan göra annat under tiden och brödet blir så otroligt gott!

Det är ett surdegsbröd med rårivna rödbetor i - och så klart jag hämtade de i min trädgård! Detta är inget nybörjare bröd med det är inte svårt att göra det heller.




SURDEGSBRÖD MED RÖDBETA

7 1/2 dl vetemjöl special
1 1/2 tsk salt
150 g färska råa rödbetor, renskrubbade
2 dl vetesurdeg (har man inte en egen så finns det att köpa i din livsmedelbutik)
2 dl varmt vatten
2 tsk olivolja

Redskap
jäskorg (för bröddegar på 900 g)
bakplåt täckt med bakplåtspapper

Gör så här;
Blanda mjöl och salt i en liten bunke - det här är den torra blandningen. Riv rödbetorna och ställ åt sidan. Blanda surdegen och vattnet i en annan stor bunke. Tillsätt olivoljan. Det här är den våta blandningen.

Häll den torra blandningen över den våta och blanda med händerna till en deg. Tillsätt de rivna rödbetorna och blanda ordentligt. Täck över bunken med en handduk och låt vila i 10 minuter. Efter 10 minuter gör du så här:

Låt degen ligga kvar i bunken och dra upp en bit av degen från ena sidan och tryck ner den i mitten. Vrid bunken en aning och gör samma sak med en ny deg. Upprepa ytterligare 8 gånger. Detta bör ta ca 10 sekunder och degen ska börja ge motstånd.

Täck sedan över degen igen med handduken och vila i 1o minuter till. Detta moment som jag skrev i fetstil ska upprepas i ytterligare 2 gånger. Totalt jäser degen här i 40 minuter!

Täck över bunken och låt jäs i 1 timme. Mjöla ditt bakbord och lägg degen där, knåda den ordentligt! Forma degen till en slät, rund skiva.

Mjöla jäskorgen invändigt med mjöl. Lägg i degen och dofta över mjöl. Låt degen jäsa till dubbel storlek - det tar ca 3-6 timmar!

När jag bakar ett sådant här bröd så bakar jag det på morgonen så brödet kan i lugn och ro få sin tid att jäsa. 


Värm ugnen på 250 grader. Förvärm en långpanna i ugnen genom att ställa den där i när du startar ugnen! När degen har jäst till dubbel storlek så tippar du korgen så att degen hamnar på plåten upp och ner vänd - du vill ju att brödet ska få det fina mönstret som jäskorgen har!

Ställ plåten i ugnen och spraya brödet med vatten innan du stänger luckan. Sänk temperaturen till 225 grader direkt. Grädda brödet i ca 30 minuter eller tills de har fått en gyllenbrun färg.

Kontrollera om brödet är genomgräddat genom att tippa det och knacka lätt på undersidan. Om det låter dovt och ihåligt är brödet färdigt. Ställ tillbaka brödet i ugnen i ytterligare några minuter om det inte är färdigt. Om det är färdigt, låt det svalna på galler!

Mitt tips är om du ska baka detta bröd ar att läsa igenom receptet några gånger innan och göra alla moment för annars så syns det på slutresultatet! Lycka till!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar