torsdag 7 augusti 2014

ROSTBRÖD

PÅLÄGGS FÖRSLAG

Trots att jag fortfarande har semester, (fick den sena perioden i år) så tyckte jag att det kändes i luften igår att hösten börja smyga sig på. Solen var inte alls lika varm på dagen som den brukar vara, och det var kyligare på kvällen när jag skulle stänga till hönsen. Sen fick jag till och med tända mina lampor i fönsterna för det var ju alldeles svart vid 22.00 snåret! 
MEN hösten har ju också sin charm, jag är så nöjd med denna sommar som var/är så jag välkomnar hösten med öppna armar!

Frukosten i vår familj är viktig, den är lika speciell för mig som tex fredagsmyset! Speciellt på helgen när man jobbar. Det är då man sitter ner och äter tillsammans men även planerar vad som händer sen under dagen. Då ska man helst ha nåt nybakat bröd,  vitaminrik juice, ett smakrik thè, nykokt ägg och så klart nåt gott pålägg!

Ett bröd som går hem hos oss alla - (även min superkräsna son!) är ett bröd som jag kallar för rostbröd. Degen till detta bröd är väldigt tacksam och så får man alltid bra resultat! 



ROSTBRÖD, 2 bröd

1 pkt jäst
50 g smält smör
6 dl vatten 
1 /2 dl ljus sirap
1 kg (16,5 dl) mjöl (2/3 vetemjöl, 1/3 grahamsmjöl)
2 tsk salt

Gör så här;
Smula jästen i en bunke (maskin). Smält smöret, häll i vattnet, ljumma till 37 grader. Häll blandningen över jästen. Tillsätt sirap och hälften av mjölet. Blanda ordentligt. Degen ska vara kladdig och knappt ha släppt kanterna. Puddra över mjöl och jäs i 45 minuter.

Blanda i resten av mjölet i degen och även saltet och arbeta i 10 minuter, dubbelt så länge om du gör det för hand. Stjälp upp på mjölad arbetsbänk och forma till 2 limpor snabbt. Lägg dem i form som är smörade och mjölad. Jäs i 45 minuter under duk. Grädda i nedre delen i ugnen i ca 40-50 minuter. Ta de ur formen direkt, och låt de svalna utan duk i rumstemperatur. Så här fint kunde jag skiva brödet redan efter det hade svalnat;


Den ultimata rostmackan för mig har smör, några skivor ost på och ett tunt lager marmelad ringlande över sig!
 Så när jag såg att mina tidiga björnbär var mogna igår så tänkte jag att så klart ska jag göra en god björnbärsmarmelad! 

Det verkar vara bärens år i år för alla buskar jag har av bär är giganta! Så här ser mina björnbärsbuskar ut;





BJÖRNBÄRSMARMELAD

5 dl  färsk björnbär (alt 1 pkt frysta)
2 dl ljus muskovadosocker
2,5 dl syltsocker
rivet skal från 2 citroner
1 st färsk vaniljstång

Gör så här;
Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda samtliga ingredienser, även vaniljstången i en kastrull. Koka upp.

Låt marmeladen sjuda i ca 20-25 minuter.(Skumma av vid behov) Mosa bären mot kastrullkanten under kokningen. Plocka ur vaniljstången och fyll marmeladen i en ren glasburk. Låt svalna utan lock, ställ den sedan i kylskåpet. Du kan redan dagen efter äta denna härliga marmelad till frukosten!



Ett annat gott pålägg är hummus! Gud så gott det är! Min personliga favorit i sommar!  Jag har alltid en burk stående i kylskåpet utifall det behövs nån gång. Du kan ha det som tillbehör till nästan allt! Testa själv, det är nästan beroendeframkallande!


HUMMUS

3 dl kikärtor på burk
ca 1 dl av vattnet från kikärtorna
2-3 vitlöksklyftor
saft från 2 citroner
1 1/2 dl tahini
salt

Gör så här;
Låt kikärtorna rinna av i ett durkställ. Behåll 1 dl till såsen. Lägg alla ingredienser i en bunke och mixa allt ordentligt. Smaka av med salt. Tänk på att förvara hummusen i en bunke med lock för annars blir den lätt brun på ytan!

/Helena







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar