fredag 1 augusti 2014

SVARTVINBÄR -SILL & SORBET

SKÖRDEDAGS!

Jag har gått länge och kollat in mina svarta vinbärsburkar, men nej de har inte varit mogna förrän nu! Det blev så mycket att jag kunde göra 2 olika rätter!


I år gick vi verkligen loss på sättpotatisen, och det får vi äta upp nu! Detta har med att göra att jag hittade en sida på nätet där de säljer massa olika sorter - Larsviken.  Om ni ska köpa några sättpotatisar nästa år så köp där! Jag blev både nöjd med urvalet, kvaliten och så klart skörden man får!

Jag köpte 6 olika sorter, allt i från tidig potatis tills vinterpotatis. Jag hade dock en baktanke att vi kunde ge hönsen lite också men det är fortfarande mycket kvar.

Min första rätt på min svarta vinbärs skörd blev inlagd sill med smak av svarta vinbär, lime och rödlök! En perfekt lätt och enkel lunch nu på sommaren. Inga konstigheter alls, bara man tänker på att den ska stå i kylskåpet någon dag innan servering om man inte handlar 5 minuters sillen förstås!


SVARTA VINBÄRSSILL MED LIMESMAK

1 dl ättiksprit 12%
2 dl socker
3 dl vatten
ca 1,2 dl svarta vinbär
finrivet skal från 1 lime
2 lagerblad
2 kryddpepparkorn
1 rödlök
500 g salta sillfileér, urvattnade

Gör så här;
Vispa ihop ättiksprit och socker. Tillsätt vatten och vispa tills allt socker löst sig. Lägg i svarta vinbär, limeskal, lagerblad och kryddpepparkorn.

Strimla rödlöken tunt och skär sillen i 2-3 cm breda bitar. Varva sill, rödlök och lag i en stor burk. Låt stå och dra i minst 1 dygn i kylskåp.

Min rätt nummer 2 har jag inte gjort bara för att min son älskar glass utan jag gör det för min egen del också! Vem vill inte ha glass en varm sommardag? Glass tröttnar man aldrig på! Men idag gör vi en smakrik sorbet, för att få fram smaken riktigt mycket från de svarta vinbären. 


Har man inte en egen svart vinbärsbuske så kan man ju handla frysta vinbär i mataffären. Det är bra det där med frysta bär tycker jag, för har man inte tillgång till bär eller det inte är säsong så är detta ett perfekt val!

SVARTVINBÄRSSORBET

ca 300 g svarta vinbär
1 dl vatten
 1 dl strösocker
2 msk citronsaft

Gör så här:
Koka upp socker och vatten i en kastrull tills sockret har löst sig och vätskan klarnar och låt sedan svalna.

Mixa vinbären och sila eventuellt bort skal och kärnor med en nätsil. Blanda sockerlagen och vinbärspurén och smaka av med citronsaften.

Kör sedan i glassmaskin eller ställ undan i frys i ca 4 timmar. Kom då ihåg att röra runt någon gång i timmen så att glassen blir fluffig. 

/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar