tisdag 19 augusti 2014

VEGETARISK PIZZA MED CHEVRÈ; RICOTTA OCH PINJENÖTTER

OCH EN LYXVARIANT AV SYLTKAKOR!

Då var man igång igen med vardagen och dess rutiner. Jag måste ändå erkänna att gårdagen var väldigt seg i många bemärkelser; jag var hemifrån hela dagen och fick varken pussa på mina älskade djur, pilla i trädgården eller baka nåt gott! Jag fick nästan abstines! MEN jag fick min bakdos sedan på kvällen då jag bakade marängkakor med syltgömma!



MARÄNGER MED SYLTGÖMMA

150 g kylskåpskallt smör
2 msk strösocker
3 dl vetemjöl
ca 3/4 dl sylt, t ex hallon eller jordgubbar

Maräng
1 äggvita
1 dl strösocker

1/2-1 dl mandelspån

Gör så här;
Värm ugnen till 175 grader. Kör snabbt smör, socker och mjöl i en matberedare, eller nyp ihop för hand på ett bakbord, överarbeta inte degen. Låt stå i kylskåpet i ca 30 minuter.

Dela degen och rulla till två längder. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Gör en fördjupning längs mitten av längderna och fyll med sylt.


Vispa äggvitan till hårt skum i en ren bunke. Tillsätt sockret och vispa till en fast maräng. Bred försiktigt ut marängen på längderna och strö över mandelspån. Grädda i 15-20 minuter eller tills marängen är gyllenbrun. Låt svalna något på plåten. Skär sedan längderna i sneda bitar och lägg dem p ett galler för att svalna helt.

Fredagens mysmiddag blev en vegetarisk pizza med chevré, mozzarella och pinjenötter. När man odlar mycket själv så blir det naturligt nästan att mycket av man äter blir vegetariskt. MEN jag är inte vegetarian utan jag en FLEXITARIAN.

FLEXITARIAN är en person som äter mycket vegetariskt för att man föredrar smakerna men inte gör det av den moraliska aspekten, utan man äter fortfarande kött.

Till skillnad från andra pizzor så har du ricotta istället för tomatsås. Pizzan blir är både god och annorlunda! Jag älskar att baka pizza! För det är då både jag och Thomas lagar mat tillsammans; jag gör degen och han fixar fyllningen och så har lyssnar vi på nåt soft och smuttar på ett vinglas! Ett riktigt fredagsmys helt enkelt!




 PIZZA MED CHEVRÈ; RICOTTA OCH PINJENÖTTER

Pizzadeg
15 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5-6 dl vetemjöl

Fyllning;
250 g ricottaost
50 g parmesanost
250 g mozzarella
 50 g pinjenötter
2-4 klyftor vitlök
4 kvistar färska rosmarin
Olivolja
flingsalt
peppar

Gör så här;
Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja. Tillsätt durumvete och lite vetemjöl i taget och knåda degen i maskin i ca 10 minuter tills den är elastisk. Strö över lite vetemjöl och jäs i bunken under bakduk i ca 45 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Kavla ut degen tunt och bred på ett lager ricottapst. Riv över parmesanost och lägg på skivad mozzarella och pinjenötter. Skiva vitlöken tunt och finhacka rosmarinen. Strö dem över pizzan och ringla över lite olivolja och krydda med salt och peppar. 


Grädda pizzan i mitten av ugnen i 5-10 minuter.

När jag bakar bröd och gör pizza använder jag mig av min pizzasten. Då får du den hårda skorpan undertill! En investering som jag inte har ångrat, den används mycket! 
Jag köpte min på Bagar´n och Kocken för några hundralappar.


/Helena





2 kommentarer:

  1. Hej och tusen tack för receptet!!!
    Jag gjorde pizzan idag och alla blev galna, de älskade det :-).
    Många hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, det är en favorit härhemma med!

      Radera