lördag 20 september 2014

AMERIKANSK COOKIECAKE

SMÖRDEGSPIZZA MED CHEVRE, PARMASKINKA, FIKON, RUCCOLA & 
HONUNG

Jag är den förste att skriva under på att jag är en obotlig tidsoptimist men det finns så mycket man vill göra och tyvärr räcker inte tiden till...men jag har blivit lite bättre med åren, tro det eller ej. Igår kväll så försökte jag klämma in lite väl mycket! Det slutade med att mina "sysslor" blev klar först vid halv nio, en fredagskväll! 

Som det Jill Johnson fan jag är så följde jag så klart hennes program; Jills veranda som gick i våras. Självklart såg jag dokumentären i går om Doug Seegers resa efter programmet, en otroligt tragisk historia men med ett fint slut! Ett riktigt tankeställarprogram! Har du inte sett det så se det!

Vi har väl alla våra svagheter och min är att köpa kokböcker och köksredskap! Jag kan inte få nog! Jag köpte en liten mindre gjutjärnspanna när jag var i Ullared. Jag har en lite större redan men jag tycker att den är lite klumpig, men den här var både lätt och snygg!

Jag invigde den igår med att baka en amerikansk cookiecake! Har aldrig gjort en sån tidigare men det lär jag göra igen! Hur maffigt är det inte att ställa fram en gjutjärnspanna med en kaka i vid ett kafferep?!



AMERIKANSK COOKIECAKE

175 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl farinsocker
1 ägg
1 1/2 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl havregryn
3 3/4 vetemjöl
150 g mörk eller ljus choklad, hackad

Garnering; 2 msk hasselnötter eller sötmandel, hackad

Till formen; smör 
kokos eller ströbröd

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen och nötterna grovt.
Vispa smör, socker och farinsocker pösigt i en bunke. Blanda ner ägget.

Tillsätt bikarbonat, vaniljsocker, salt, havregryn och vetemjöl. Blanda ihop allt till en deg. Blanda ner chokladen. 



Tryck ut smeten i en smord och bröad stekpanna, 22-24 cm i diameter eller en springform i samma storlek. 



Strö över nötterna. 


Grädda kakan längst ner i ugnen i 30-40 minuter. Låt kakan svalna i formen. Servera med glass, grädde eller vaniljsås!

Fredagsmysmat för mig ska vara något smarrigt men ändå inte tar för mycket tid och arbeta att göra! Ett säkert kort är dessa smördegspizzor som fyllningen går att variera i all oändlighet!



SMÖRDEGSPIZZA MED CHEVRE, PARMASKINKA, RUCCOLA, HONUNG & FÄRSKA FIKON

250 g färsk smördeg
1 dl creme fraiche 
1 tsk sambal oelek
1 äggula
salt och peppar 
100 g parmaskinka
1 näve valnötter
200 g chevre
4 färska fikon
65 g ruccolasallad

Garnering;
Flytande honung (som du ringlar över vid servering)

Gör så här;
Sätt ugnen på 225 grader. Rulla ut smördegsplattorna på en plåt med bakplåtspapper. Rör ihop creme fraiche, sambal oelek, äggula, smaksätt med salt och peppar. 

Hacka valnötterna lite lätt, skiva chevren- och fikonen. 

Fördela creme fraichen på smördegen. Smula chevren och strö över den. Lägg på parmaskinka, fikonen och valnötterna. Grädda pizzan mitt i ugnen tills den är "puffig" och gyllenbrun, ca 20 minuter. Toppa med ruccolasallad och ringla lite honung över. Servera genast!


/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar