torsdag 25 september 2014

BANANA CHOCOLATE CHIP CUPCAKES

KUMMINBRÖD MED MANDEL

Jag är en person som hellre förväntar det värsta och istället blir glatt överraskad om det inte blir så. Jag var inställd på att det inte skulle bli några vaktelbebisar för man vet ju inte om äggen är befruktad och så hade vi strömavbrott förra veckan. MEN igår när vi hade gått och lagt oss hörde jag ett konstigt ljud, jag trodde först att det var någon katt på utsidan för jag kopplade inte att det kunde vara från äggkläckningsmaskinen. (Vi har den stående i klädkammaren) När vi öppnade dörren så såg vi detta yrväder tylta omkring.....söt som få! KÄRLEK!  



Isak gillar cupcakes men jag gör inte dem så ofta för det finns så många andra som gör dem bättre! Men igår hittade jag ett lite roligt recept på dem med choklad, Nutella, banan. Passade perfekt också för jag hade en massa gamla bananer som låg och skräpade! Jag gör alla mina muffinsar i en muffinsform med pappersformar i, jag tycker att de blir både finare och högre då. Risken att de flyter ut då är väldigt liten!


BANANA CHOCOLATE CHIP CUPCAKES MED NUTELLA, 15 st

4 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
3 bananer, mogna
2 dl strösocker
2 ägg
 1 3/4 dl vegetabilisk olja ex rapsolja
50 g choklad chip, mörka
1/2 dl mjölk

Nutellafrosting; 150 g mörk choklad, 70 procent
250 g smör, rumsvarmt
2 1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
1 dl Nutella

Karamelliserad banan; 1-2 bananer
strösocker

Gör så här;
Sätt ugnen på 150 g grader. Ställ 14-15 cupcakeformar i en muffinsform. Blanda mjöl och bikarbonat i en bunke.

Mosa bananerna och vispa dem med strösocker i en annan bunke.



 Vispa ner äggen, ett i taget. Rör ner olja och blanda till en slät smet. Vänd ner mjölet och chokladen och sist mjölken. 



Blanda till en slät smet.



Fyll 3/4 av formarna med smet.

 Grädda cupcakesen mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt dem svalna.



Frosting; Hacka chokladen och smält den försiktigt över vattenbad eller i mikro. Låt svalna till ljummen temperatur.



Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och salt fluffigt i en bunke. Tillsätt Nutellan samt smält choklad och vispa ordentligt. Om frostingen känns för lös kan den stå i kylen i ca 10 minuter för att stelna lite.

Karamelliserad banan; Skiva bananen i lagom tjocka bitar. Strö över strösocker och bränn av ytan på bananerna med en gasbrännare.

Spritsa frosting på varje cupcake och dekorera med bananbitar.



Jag trodde jag hade bakat med alla slags nötter och torkad frukt i mina bröd men sötmandel har jag hoppat över! Jag lät dem vara hela i degen. Slarvmaja som jag var så läste jag inte receptet riktigt utan jag gjorde degen utan maskin...så jag fick snällt stå och knåda den för hand i 10 minuter....!
 Jag blev glatt överraskad när jag åt mitt frukostbröd imorse för det smakade både smakrikt och saftigt!



KUMMINBRÖD MED MANDEL, 1 bröd

1 1/4 dl vatten
25 g jäst
1 1/4 dl filmjölk
1/2 msk honung
1 tsk salt
1 1/4 dl rågmjöl
1 1/2 dl rågsikt
1 dl mandel
1 tsk kummin
25 g smör, mjukt
2-3 dl vetemjöl

Gör så här;
Lös jästen i fingervarmt vatten. Blanda i filmjölken och honungen.
Tillsätt salt, rågmjöl, rågsikt, mandel, kummin och det mjuka smöret klickvis. Tillsätt vetemjölet lite i taget tills degen är smidig och släpper kanterna. Arbeta degen i maskin 5 minuter eller för hand i 10 minuter.



Låt jäsa i 1 timme under bakduk. Sätt ugnen på 225 grader.

Knåda degen lite lätt och forma den till ett jämnt bröd och låt jäsa till det dubbla, ca 15 minuter. 



Snitta brödet i valfritt mönster och pensla det med vatten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. 



Ta ut brödet och låt svalna på galler.



Nu får vi se hur många vaktelkycklingar det har kommit när vi kommer hem från jobbet idag! I morse var det 6 stycken små liv som sprang runt där av 149 ägg....!

/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar