onsdag 10 september 2014

BROWNIE MED MARSHMALLOWS OCH CHOKLADKRISP

DUMLECOOKIES

Jag hade tänkt att ta det lite lungt
 igår i köket och "bara" baka en kaka MEN när jag väl står där så kan jag inte begränsa mig! Min man får stå ut med mycket, han vet aldrig när jag är färdig i köket men som tur är har han tålamod med mig! Plus att han får äta en massa gott!

Alltid kul när det cirkulerar nya recept på nätet, här har vi ett recept som är hämtad från @jennysmatblogg. En kaka med dumle i, smaken påminner om kladdkaka. Bollarnas storlek är ungefär samma storlek som en pingisboll.


DUMLECOOKIES
100 g smör, rumsvarmt
1 dl farinsocker
5 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
Fyllning; 30-35 dumlekolor
Garnering; strösocker
Gör så här;
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa det rumsvarma smöret med farinsocker med en elvisp till en jämn massa, vänd ner socker och blanda ihop. Blanda ner äggen i sockersmeten, blanda väl. Rör ihop vetemjöl, kakao, bikarbonat, vaniljsocker i en skål och vänd ner i sockersmeten, arbeta ihop till en smidig deg. 
Förbered Dumlen, öppna och ta bort pappret, häll upp i en skål med strösocker och förbered två plåtar med bakplåtspapper.
Fortsätt med degen och rulla ihop till små chokladbollar. Platta ut och fyll dem med en hel Dumle, rulla ihop till en boll igen. Lägg ner i socker och rulla till den täcks.



 Ha lite avstånd mellan bollarna på plåten för det kommer att kunna rinna ut. 
Grädda sedan i mitten av ugnen i ca 7-9 minuter. Ha koll för det går snabbt de sista minuterna! Kakorna kommer att spricka och Dumlen kan rinna ut.
Låt svalna på galler.
I min värld är Brownies och Kladdkaka ganska snarlika, man kan variera fyllningen och toppingen på oändligt många sätt! Här har vi en rolig kombo på brownies med marshmallows täcke och chokladkrisp

MARSHMALLOWSBROWNIES MED CHOKLADKRISP
200 g mörk choklad
100 g smör
3 1/2 dl strösocker
4 ägg
1 3/4 vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
salt

1 påse minimarshmallows
Chokladkrisp
200 g mörk choklad
100 g smör
7-8 dl Rice krispies
Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader
Smält chokladen över vattenbad. Lägg smöret och låt det också smälta. Häll blandningen i en bunke och tillsätt sockret.
Låt blandningen svalna lite och tillsätt äggen, ett i taget. Blanda ner mjöl, vaniljsocker och salt. Rör ihop med en slickepott. Bred ut smeten i en form, ca 20*30 cm, klädd med bakplåtspapper.
Grädda kakan mitt i ugnen i 25 minuter.
Ta ut kakan och sprid ut påsen med minimarshmallows över den. Grädda kakan i ytterligare 5 minuter. Låt kakan svalna.



Chokladkrisp; Smält chokladen och smöret över ett vattenbad. Blanda i Rice krispies och rör om. Bred blandningen jämnt över den kalla kakan. 
Låt kakan stå övertäckt i kylskåp i några timmar. Då är det lättare att skära snygga bitar!

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar