söndag 28 september 2014

CHOKLADBULLAR

ETT PAR NYGRÄDDADE SCONES!

Det är söndagsmorgon, solen tittar fram längs trädtopparna, katterna leker på golvet och alla är samlade i köket. Jag sitter här och skriver, älsklingen förbereder min systers present och Isak spelar på datan. De är kärlek för mig!!!

Här är ett ögonblick från mitt kök nu på morgonen och en tjuvtitt på dagens bak;



På helgen bakar jag gärna bröd som har lång jästid och gärna surdegsbröd för det är då jag har tid att göra sådana bröd! Men igår morse när jag vaknade så hade jag ett sånt sug på ett par klassiska scones! Så det fick de bli!


Scones, 6 st

7 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk

Garnering;
Ägg, mandelspån, råsocker

Gör så här;
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda vetemjöl, salt,bakpulver och råsocker i en bunke. 


Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.
Vispa ägg och mjölk. Blanda vätskan och de torra ingredienserna till en deg.


Platta ut degen till en längd, ca 3 cm, på mjölat bakbord och skär den i trekantiga bitar eller stansa ut ringar.


Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, pensla med uppvispat ägg och strö över mandelspån och råsocker. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Ät dem genast för då är de godast!

Idag ska hela familjen åka hem till min kära syster och fira henne, för hon fyllde år igår! Så klart jag vill ha med mig nåt gott som jag har bakat! Det blev bla ett par chokladbullar. Här är receptet;


CHOKLADBULLAR, ca 40 st

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 1/2 dl socker
1 msk kakao
2 msk krossad kardemumma
14 dl vetemjöl

Fyllning;
200 g smör, rumsvarmt
1 dl råsocker
2 msk kakao
2 msk kanel

Garnering;
1 ägg
pärlsocker
200 g mörk choklad

Gör så här;
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Smula jästen i en skål och häll över mjölk- och smörblandningen så att jästen löser sig. Tillsätt salt, socker, kakao, kardemumma och nästan all mjöl. Låt jäsa i ca 40 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader. 

Knåda degen lätt efter jäsningen och kavla ut den till avlång form. Blanda rumstempererat smör med råsocker, kakao och kanel i en liten bunke och bred det på den utkavlade degen.

Rulla ihop degen till en rulle och skär i 2 cm breda skivor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper för jäsning i ca 40 minuter.


Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i ca 7 minuter.

Låt bullarna svalna och ringla över choklad. Hacka chokladen i små bitar och värm den lite lätt i mikron.


Ha nu en underbar söndag så återkommer jag imorgon med nya smarriga recept!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar