tisdag 23 september 2014

GLUTENFRIA NÖTKAKOR



JÄTTESOLSKENSBULLE MED
FÄRSKA HALLON

Igår var gubben och pojken ute på äventyr så jag var gräsänkling under kvällen. Då blev det självklart lite receptjakt för det gäller och passa på när det finns tid! Jag hittade då ett par glutenfria nötkakor doppade i choklad. Glutenfritt är nåt jag aldrig har bakat tidigare men man måste ju prova allt!

Första plåten som jag gjorde fick jag faktiskt slänga för enligt receptet skulle kakorna gräddas som bollar men de smälte inte ut som havreflarn och så blev de ogräddade i mitten. Jag plattade istället till dem lite innan jag tryckte ner den hela hasselnöten. Hur smakade de då?! Lite nötknäckigt...om det är ett ord!


GLUTENFRIA NÖTKAKOR

250 g malda hasselnötter
250 g socker
2 ägg
ca 30 hela hasselnötter
ca 150 g choklad

Gör så här;
Sätt ugnen på 200 grader.

Mixa hasselnötterna i en matberedare tills det blir ett grovt mjöl.



 Blanda de malda nötterna och socker. 



Rör ner äggen tills en jämn smet. Rulla små bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Blöt gärna händerna med vatten så blir det mindre kladdigt när du rullar.

Platta till bollarna lite och tryck ner en hel hasselnöt i mitten på varje kaka.



Grädda i ugnen i ca 9-11 minuter. Låt svalna innan du doppar dem i choklad, ca 15 minuter.



Hacka chokladen grovt och lägg den i en skål. Smält den i mikron med 25 sekunders intervaller och rör om mellan varje. Doppa ena sidan på kakan i choklad. Låt chokladen stelna helt.

Jag har haft detta receptet på jättesolskensbulle i åtanke ett bra tag men jag har alltid hoppat över det! Igår ville jag baka en rejäl bulle så då passa denna in och min son Isak blev överlycklig, hans favoritbulle är ju vaniljbulle....!


JÄTTESOLSKENSBULLE MED HALLON

Degen;
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 1/2-2 dl strösocker
ca 2 tsk stött kardemumma
15 dl vetemjöl

Vaniljkräm
1 ägg
 2msk strösocker
2 msk smör
2 msk potatismjöl
3 dl mjölk
3 tsk vaniljsocker

Glasyr 
2 1/2 dl florsocker
2 msk mjölk
1 tsk solros- eller rapsolja

2 dl färska bär
ägg till pensling

Gör så här;
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm tills , 37 grader tills blandningen blir fingervarmt. Smula jästen i en bunke. Häll på mjölkblandningennoch rör om tills jästen har löst upp sig. Tillsätt resten av ingredienserna; salt, socker, kardemumma och nästan all vetemjöl. Arbeta degen tills den är blank och smidig, gärna med händerna. Låt jäsa i bunken under bakduk i ca 40 minuter,

Gör vaniljkrämen! Blanda alla ingredienserna utom vaniljsockret i en tjockbottnad kastrull. Värm under ständig vispning på medelvärme. Ta bort kastrullen från värmen så fort den första bubblan syns. Låt krämen svalna och tillsätt vaniljsockret.

Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk och knåda den i några minuter. Tillsätt ev mer mjöl. Dela degen i 2 delar och tryck ut dem till 2 cm tjocka rundlar på varsin plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 200 grader.

Bred ut vaniljkrämen på rundlarna men lämna ca 2 cm runt om utan kräm. Strö ut hallonen. Låt degen jäsa utan bakduk i ytterligare 30 minuter. 



Pensla kanten med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna och gör då samtidigt glasyren!

Blanda ihop alla ingredienserna och sikta ner florsockret, vispa till en slät smet med handvisp, för då slipper du bubblor.

Ringla glasyren över kakan efter den har stelnat! 



Smaklig fikastund!

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar